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네트워크 DEA 기법을 활용한 한식프랜차이즈의 효율성 분석

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Abstract
본 연구는 공정거래 위원회가 발표한 2017년 외식 프랜차이즈 업체 중 한식 프랜차이즈 규모별 효율성 및 기간별 생산성을 분석 하였으며 이에 따른 상대적 효율성을 평가하고, 규모에 따른 차이와 한식 프랜차이즈의 효율성 변화를 분석 및 결과를 통해 증가와 감소의 원인을 파악하고자 하였다. 창업경영신문이 발표한 2017년 자료를 대상으로 랭킹 100위에 랭크된 자료를 대상으로 하였으며, 공정거래 위원회의 정보공개 열람을 통해 각 업체별, 업종별로 등록된 공시자료를 추가하여 분석 조사하였다. 본 연구는 한식 프랜차이즈 규모별 효율성 연구에서는 기존의 효율성 평가의 문제점과 이에 따른 문제점을 극복하고 가장 효과적인 방안을 고려한 최초의 시도로 한식 프랜차이즈의 효율성 분석을 Network DEA를 이용하여 투입물과 산출물에 따른 중간 생산 부문인 생산 과정과 연계된 내부적 기술구조 프로세스의 효율성 영향을 분석하는데 그 의의가 있겠다. 연속 형 구조의 한 형태인 Two-Stage 구조로 분석한 결과를 살펴보면 1단계 투입물 요소에는 관리충실도, 광고홍보, 가맹점당 임직원 수를 출력변수로 가맹점 평균매출액, 당 해년도 총점포수, 가맹본부 연간매출액을 이용하고, 2단계의 출력 변수로 회사규모, 총자산규모를 사용하였다. Network DEA모형에 의한 효율성 분석 결과에 의하면, 운영효율성이 1로 나타난 외식 프랜차이즈 업체는 전체 외식프랜차이즈 123개 중에서 약 55개로 44.7%를 차지하고 있으며, 재무효율성이 1인 업체는 40개로 약 32.5%를 차지하였다. 이에 따른 운영 효율성과 재무효율성이 모두 1로 나타나 경영효율성이 1로 나타난 업체들은 총 34개로 약 27.6%를 차지하는 것으로 분석되었다. 과대입력은 관리충실도가 대독장이 138.4%로 가장 높게 나타났으며 이외에 61개의 업체가 더 있어 50.4%를 나타내고 있으며 광고홍보는 ‘빚은’이 109.8%로 가장 높게 나타났으며 이외 59개의 업체가 더 있어 48.8%를 나타내고 있다. 가맹점당 임직원은 ‘빚은’이 602.0%로 이외에 67개의 업체가 더 있어 55.3%로 분석되었다. 예를 들면 ‘전주콩나물국밥’의 경우는 관리충실도가 14.0%이며, 광고홍보 33.6%, 가맹점당 임직원수가 135.7%로 운영효율성은 낮으며 과대입력에 무리가 있으나 재무효율성은 안정적이며 과소산출 이 적절한 것을 알 수 있다. 따라서 이 부분의 과대입력을 해소하여 운영의 효율성을 증가하면 경영효율성이 1이 될 수 있을 것이다. 분석결과에 따른 실무적 시사점은 첫째, 운영효율성과 재무효율성 모두 평균 이상을 나타내는 업체는 총 16개의 업체이며 이중 탕 류가 4곳, 육류 가 6곳, 해물 류 2곳, 아침 식사 배달, 도시락배달, 죽 집 등 3곳으로 운영시간 24시로 길고 식사와 주류를 함께 운영하는 곳과 육류를 바탕으로 하는 곳, 100세 시대에 건강을 생각하는 메뉴를 주로 하는 곳으로 고객들의 요구가 반영되어 운영되고 있는 형태라고 볼 수 있다. 따라서 프랜차이즈를 통한 창업계획 시 고객의 선호도를 파악할 필요가 있다. 둘째, 재무효율성은 평균에 미치지 못하지만 운영효율성이 높은 곳은 총 14곳으로 나타났다. 국 · 탕 류를 주로 하는 곳이 5곳이며 명태를 주재료로 한 곳이 2곳, 삼겹살을 주재료로 하는 곳이 2곳, 닭을 주재료로 하는 곳이 2곳, 이외 막창, 고기와 냉면, 아구찜 등의 재료를 활용한 곳도 있다. 대체적으로 서민들이 쉽게 접근할 수 있는 식재료 들을 주 메뉴로 하는 서민음식이 주를 이루고 있음을 알 수 있다. 따라서 창업을 준비할 경우 어떤 식재료를 사용할 것인가에 대한 충분한 검토가 필요할 것이다. 셋째, 운영효율성은 평균에 미치지 않지만 재무 효율성이 평균보다 높은 곳은 총 30곳으로 나타났다. 탕 또는 국물 류가 19곳이며, 7곳이 육류를 취급하는 곳이며 이외에 떡류의 업소가 2곳, 이외에 군산 오징어와 얌샘김밥 등이 있다. 재무효율성이 높은 곳은 국물·탕 류가 월등히 많을 것을 볼 수 있으며 우리 식 문화가 탕 문화임을 보여주고 있다 할 수 있다. 넷째, 운영효율성, 재무효율성중 하나라도 평균 이상인 곳은 총 60곳으로 그중 가장 많은 프랜차이즈 가맹점을 보유하고 있는 지역은 경기지역이 30곳이며 서울지역은 17곳, 부산 3곳, 대전 2곳, 경남, 대구, 울산, 광주 등은 1개의 높은 가맹률을 보여주고 있다. 대부분 경기와 서울 지역에서 많은 프랜차이즈의 가맹률을 보이고 있음을 알 수 있으며 대부분 대도시를 기반으로 인구와 비례하여 운영되어짐을 알 수 있을 것이다. 따라서 프랜차이즈 창업을 준비할 경우 이러한 결과를 기반으로 프랜차이즈가 가지고 있는 운영효율성과 재무효율성을 꼼꼼하게 살펴볼 필요가 있을 것이며 프랜차이즈가 가지고 있는 메뉴나 운영특성을 고려하여 인구분포가 높은 대도시에서 준비할 필요가 있을 것이다. 차별성은 네트워크 DEA에 관련된 기존의 연구들이 항공, 보험, 은행 등을 대상으로 진행되었으며 외식을 대상으로 정확한 네트워크 효율성을 분석한 연구가 전무하다. 또한 외식업에 대한 효율성 분석은 브랜드에 대한 상대적인 효율성을 분석으로 진행되어 왔으며 규모수익에 대한 연구 들이 대부분이다. 이는 예비창업자들에게 한식 프랜차이즈의 정확한 정보제공에 한계점을 보이고 있다. 이에 한식 프랜차이즈의 효율성을 단계별 효율성뿐만 아니라 중간산출물을 고려하여 경영효율성 및 비효율성을 분석하였으며 가맹점 평균매출액, 가맹본부의 연간매출액, 당해 연도의 총점포수를 효율성 분석에 반영하여 실질적이며 구체적인 정보를 제공하였다는 점이다.




【주제어】: 한식 프랜차이즈, 효율성, 네트워크 DEA, 부트스트랩 단절회귀 분석.|This study analyzed the efficiency and time-by-time productivity of Korean food franchises among the restaurant franchises announced by the Fair Trade Commission in 2017, and assessed the relative efficiency of Korean food franchises, and tried to identify the cause of increase and decrease through analysis and results of analysis of differences in size and changes in efficiency of Korean food franchises. Based on 2017 data released by the Start-up Management Newspaper, the data ranked 100th in the rankings were analyzed by adding the registered public disclosure data by each company and industry through the Fair Trade Commission's public access to information. In the first attempt to overcome the problems and the corresponding problems of efficiency assessment in the Korean food franchise scale efficiency study, this study will be meaningful in analyzing the efficiency effects of internal technical structure processes linked to production processes, which are intermediate production segments according to inputs and outputs, using Net Work DEA. Based on the analysis results of the two-stage structure, which is a type of continuous structure, the average level of management faithfulness, advertisement promotion, and number of employees per merchant as output variables, total annual sales volume per year, and annual sales volume of the member headquarters were used as the output variables, and the company size and total asset size were used as the output variables for the second stage. According to the results of the efficiency analysis by the Network DEA model, restaurant franchises with a operational efficiency of 1 accounted for 44.7 percent of the total 123 restaurant Franchisees with a financial efficiency of 40 companies, accounting for about 32.5
percent. As a result, the number of companies whose management efficiency was shown to be 1 with both operational and financial efficiency standing at 1 totaled 34, accounting for about 27.6 percent, according to the analysis. The over-population ratio was the highest with 138.4 percent, while 61 more companies had 50.4 percent, while advertising promotion was the highest with 109.8 percent, while 59 more companies had 48.8 percent. The number of executives and employees at each store was 602.0 percent, with 67 more companies, 55.3 percent, according For example, in the case of "Jeonju bean sprout soup rice," management faithfulness is 14.0%, advertising promotion 33.6%, and management efficiency is low, and employees per merchant are 135.7%, which is too high, but financial efficiency is stable, and underachieving is appropriate. Therefore, management efficiency could be 1 if operational efficiency is increased by eliminating over-population in this part. The practical implications of the analysis result are first, 16 companies, four of which represent above-average, four of which are meat and six of which are seafood, two of which are breakfast delivery, lunch delivery, and jukjip, which are long 24 a.m. and are based on meat and the demand of customers who are considering health during the age of 100. Therefore, it is necessary to identify customers' preferences when planning to start a business through a franchise. Second, financial efficiency is below average, but a total of 14 places have high operational efficiency. There are five places that mostly serve soup and soup, two places that use pollack as their main ingredient, two places that use pork belly as their main ingredient, and two places that use chicken as their main ingredient, along with makchang, meat, cold noodles, and agujim. In general, the main menu of food materials that are easily accessible to ordinary people shows that the main menu is working-class food. Therefore, when preparing to start a business, a thorough review of what ingredients to use will be required. Third, the number of places where operational efficiency is below average but financial efficiency is above average totaled 30. There are 19 types of soup or soup, seven serve meat, two restaurants of rice cakes, and the other places are "Gunsan Squid" and "Yamsam Gimbap." Where financial efficiency is high, the soup and soup are far more abundant, and it can be said that our food culture is Tang culture. Fourth, there are a total of 60 places in Gyeonggi Province where even one of the above-average operating efficiency and financial efficiency is higher than the average, and there are 30 areas in Gyeonggi Province with the largest number of franchisees, with 17 in Seoul, three in Busan, two in Daejeon, South Gyeongsang, Daegu, Ulsan and Gwangju showing a high ratio of one You can see that most franchises in Gyeonggi and Seoul are operating in proportion to their population, mostly based on large cities. Therefore, when preparing franchise start-ups, it will be necessary to carefully examine the operational and financial efficiency of the franchises based on these results and prepare them in highly populated metropolitan areas, taking into account the menus and operational characteristics of the franchises. Discrimination is based on existing studies related to network DEA, including aviation, insurance, and banks, and no research has analyzed the correct network efficiency for dining out. In addition, the efficiency analysis of the restaurant industry has been conducted by analyzing the relative efficiency of the brand, and most of the studies on scale profits are based on the analysis. This puts a limit on providing the exact information of the Korean food franchise to prospective creators. Therefore, the efficiency of the Korean food franchise was analyzed by considering intermediate products as well as phased efficiency, and practical and specific information was provided by reflecting the average sales of the franchises, annual sales of the franchisee headquarters, and the total number of stores in the year in the efficiency analysis.











【Topic】: Korean food franchise, efficiency, network DEA, bootstrap
break-back analysis
Author(s)
강대한
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-02
Type
Thesis
Keyword
한식 프랜차이즈 효율성 분석
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6775
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
최강화
Degree
Doctor
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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