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기호학적 접근을 통한 인터넷신문 디자인에 관한 연구

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국내 5대 인터넷신문을 중심으로
Abstract
컴퓨터와 정보통신 기술의 발전은 오늘날 매체환경에 엄청난 변화를 초래하였다. 컴퓨터는 보다 쉽고 빨리 언론매체의 메시지를 제작할 수 있게 해주었고 정보통신 기술은 메시지를 지리적 한계에 구애 없이 전달해주기 때문이다.
따라서 컴퓨터 테크놀로지와 정보통신 기술을 이용하지 않는 커뮤니케이션 매체란 찾아보기 어렵게 되었다. 인터넷은 사용자가 사이버 공간에서 쌍방향 커뮤니케이션 환경을 기반으로 하는 매체로써 사용자 집단이 최대한으로 원하는 만큼의 다양한 정보 및 지식 등을 커뮤니케이션 할 수 있다.
신문매체로는 최근 들어 인터넷의 대중적 유행에 발맞추어 국내의 메이저 언론사들이 자사의 신문기사를 데이터베이스화하여 인터넷으로 제공하는 등 전자신문의 서비스 사업에 경쟁적으로 참여하고 있다. 이러한 전자신문들은 기존 인쇄판 신문의 단점을 보완하며 새로운 미디어로 각광받고 있다.
인터넷 신문의 가장 효과적인 커뮤니케이션은 기사에 관한 단순한 전달이나 다양한 서비스의 기능만을 수행하는 것이 아니라 인터넷 신문제작자의 의도와 그것을 받아들이는 수용자간의 설득적 행위에서 발생하는 의미전달과정을 이해하고 정보전달매체로서의 기능을 올바르게 수행 할 때 그 역할을 다한다고 볼 수 있다. 즉 정보전달매체로서의 인터넷신문이 그 역할을 다하기 위해서는 인터넷신문디자인의 효율적인 표현수단을 통하여 그 의미작용을 시각적으로 다가갈 것인가를 고려하여 기표를 계획 있게 디자인하여야 할 것이다.
현대에 들어 인터넷신문은 독자의 욕구를 충족시키기 위해서 많은 기호들로 구성되어 있다. 현대기호학은 커뮤니케이션과 의미작용의 현상들을 연구하는 학술분야로 기호의 표면적 의미와 심층적 의미를 연구하며, 기호를 통한 의미 형성과정과 의사소통과정을 연구한다. 따라서 본 논문은 인터넷신문디자인에 나타난 메시지의 내용분석을 통하여 기호학적 관점은 커뮤니케이션을 공유적 개념으로 보는데, 즉 수신자가 적극적으로 의미전달 과정에 개입하여 의미를 전달받는 다기보다는 의미생성의 주체로 존재한다는 입장이다. 바로 이러한 점은 송신자가 보낸 메시지를 수신자가 받아들이는 선형적 전달과정으로 파악하는 연구 방법과는 다르고, 한 사람이 다른 사람과 '기호' 로 매개되는 의미작용 체계를 공유하여 각자가 의미를 생성하게 하는 의미 생성자로 보는 것이다. 이러한 기호학적 관점은 컴퓨터 시스템으로 연계되는 인터넷 미디어에서는 괄목할만한 것이다. 왜냐하면 인터넷 미디어 자체의 운용방법이 상호 작용성에 의존하기 때문이다. 즉 선형적 커뮤니케이션 모델이 아니고 비선형적 커뮤니케이션 모델로 수신자가 인터넷 미디어의 사용자가 원하는 메시지를 적극적으로 찾아가고 해석해 가는 과정, 즉 인터넷 미디어의 커뮤니케이션 상황은 기호학적 관점과 그 맥락을 같이한다.
본 논문에서는 인터넷신문을 기호학적으로 접근하는데 있어 인터넷신문의 규모가 방대함으로 일면페이지 중요기사와 사진 위주로 디자인적 분석과 기호학적 분석을 병행하여 실시하였으며 범위는 5대 일간지 인터넷신문 중심으로 인터넷신문 디자인관련 전문인의 인터뷰의견을 반영하면서 분석하여 인터넷신문에 나타난 메시지의 내용분석을 통한 표면적 의미뿐만 아니라 시각적 의미의 저변에 깔린 심층적 의미를 보다 객관화 할 수 있도록 기호학적 접근을 시도해 보고자 하였다.|The computer and the development of information & communication technoogy have trough about many changes in the medium environment today. medium quickly with ease that the development of information & communication technology transmits a message without geographical,
Consequently, it's difficult to find out that communication mediums don't utilize computer technology and information & communication technology.
The internet is based on both sides of the communication environment by the user and can communicate diverse information and knowledge etc...useing this a group can maximise use.
Recently, newspaper mediums have acted in combination with the common population of the internet and internal major press companies have taken part in a business service that is highly competitive to offer by internet their own news which is transferred via a batabase. These electronis newspapers are highlighted as a new medium that complements a defect of existing printed newspapers.
The most efficient communication by internet newspaper doesn't achieve only communication about news or functions of various services. It's recognizes that understanding the meaning of communication processes that occur by the persuasion between the intent fo the internet newspaper producer and the consumer and then when it performs a function correctly as an information communication medium.
The internet newspaper as information communication medium performs a function that should be designed to deliberate on the symbol that is considered to approach through the vision to the meaning of the function by the most efficient expression means of internet newspaper design.
At present, internet newspapers are organized into so many symbol to satisfy the desire of the reader.
Modern semiology studies not only the meaning of signs profoundly and superficially but the process by which meaning is formed and communicated through the sign, as a learning field that syudies communication and the phenomenon of function meaning.
Accordingly, this thesis considers communication to be a public concept from the view point of semiology as the content analyses and makes the message appear on the internet design.
Certainly, like that, it's different from the reserch methods as liner communication processes that the transmitter sends to the receiver are only accpted by him. The person and other person join the meaning function system by symbol and each other who are respected, meaning creators.
In this way, the viewpoint of semiology cyts a cinspicuous figure on the internet media which is connected by computer.
The way to operating the internet relies on mutual function. That is to say, it isn't a linear communication model. It's not only non-linear communication but also the process by which the receiver is searching and analyzing actively messages that the user of the internet media wants.
As it were, thor are some connections between the situation of media communication and view point of semiology When this thesis examines the internet newspapers from the viewpoint of semiotics, as the amount on patter of internet newspaper is enormous, so its primary purpose is to examine the front page news and photographs by analogy with the design and semiology.
The areas being investigated were 5 major online newspapers and this thesis is based on interviews with experts connected with the design of online. This thesis used semiotics not only to find the superficial meaning newspapers of the content of online newspapers but also a more profound meaning which consist objective by the visual meaning.
Author(s)
金大成 .
Issued Date
2002
Type
Thesis
Keyword
기호학인터넷신문시각 커뮤니케이션인터넷신문 디자인
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6752
Affiliation
漢城大學校 藝術大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 藝術大學院
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
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