OAK

國民健康保險財政 安定化方案에 관한 硏究

Metadata Downloads
Abstract
본 연구에서는 국민건강보험 재정의 안정화에 초점을 맞추어 국민건강 보험에 대한 중장기적 대책을 마련할 수 있는 토대를 제시함으로써, 사회 보장제도로서의 본질적인 기능을 수행하기 위한 정책방안을 창출하는데 본 연구의 목적이 있다.
이에 따라 본 연구에서는 다음과 같은 국민건강보험 재정안정화 방안을 제시코자 하였다.
국민건강보험 재정안정화 방안으로는 중·단기와 장기적 방안으로 나누어 살펴보았는데, 우선 중·단기적 방안은 다음과 같다.
첫째, 보험료 징수율 제고 및 재원 조달의 안정적 확충
보험료 인상이 쉽지 않은 지역보험재정은 징수율 제고와 더불어 국고지원의 확대를 통해 안정화시켜야 할 것이다.
둘째, 요양기관 계약제 시행
요양기관을 계약제로 전환할 경우 의료의 질 향상과 추가재원의 확보가 가능하게 된다.
셋째, 국민건강보험관리 시스템의 정비
관리시스템의 개편으로는 현재 공단 본부 및 6개 지역본부에서 일괄하여 진료비를 지급하는 시스템을 변경할 것을 검토할 필요가 있다.
넷째, 약제비의 효율적 관리
약제비를 효율적 관리를 통하여 건강보험의 재정 안정화를 기할 수 있을 것이다.
다섯째, 소액진료에 대한 환자본인부담 강화
경제적 부담이 상대적으로 적은 소액 경증질환에 대한 정액본인부담을 강화할 필요가 있다.
다음으로 장기적 방안은 아래와 같다.
첫째, 민간의료보험의 확대
공적의료보험과 민간의료보험의 관계를 보완적으로 정립하여 기본적이고 필수적인 의료서비스는 공적의료보험의 강제적용을 받게 하고 재원조달의 한계로 인하여 공적의료보험이 충족시키지 못하는 부분에 대해서는 소비자의 능력과 선호에 따라 다양한 민간의료보험을 선택하게 하는 것이다.
둘째, 의약분업의 개선
의약분업은 보험재정을 악화시키고 병원경영에 악영향을 미쳤으며, 국민들의 의료이용에 불편을 가중시켰다. 그러나, 현 단계에서 의약분업을 중단하고 원상으로 회귀하는 것은 또 다른 사회비용을 필요로 하기 때문에 문제가 있는 부분을 전향적으로 개선해 나가야 할 것이 보다 효율적이다.
셋째, 건강증진사업을 통한 재활 및 요양서비스 연계
미래의 질환을 예방하고 중증 및 만성화 가능성을 사전에 차단할 수 있는 예방 및 건강증진 프로그램을 확충하여 보험급여의 범주에 포함시켜야 할 것이다.
넷째, 개방병원 및 전문병원 활성화
개방병원은 1·2차 의료기관 중심의 효율적인 의료전달체계를 구축할 수 있고, 의료기관의 과잉·중복투자 방지로 국민의료비를 절감할 수 있으며, 의료인의 진료능력 향상으로 의료서비스의 질적 수준을 제고할 수 있다는 긍정적인 측면이 있다.
중소병원은 병원의 규모, 지역적 특성, 기능적 측면에서 각기 다양한 특성을 가지고 있는 만큼 특성에 따른 다양한 대책이 마련되어야 한다.
다섯째, 노인요양보험제도의 도입
노인요양보험제도의 도입을 통해 급성병상에 입원해 있는 만성질환 노인을 요양병상으로 전환하고, 가정내에서 요양을 필요로 하는 중증노인에 대해 요양보호를 제공하여 중증장기요양 노인의 보호와 건강보험 재정의 효율적 운영을 지향할 필요가 있다.
이상에서와 같이 국민건강보험재정 안정화방안을 모색하여 보았는데, 제한된 자료로 인하여 분석에 한계가 있고, 이해당사자간의 복잡한 이해관계로 인해 모두가 공감할 수 있는 방안을 제시하는 데에는 한계가 있다. 따라서, 방안의 마련에 있어서는 하나의 체계적인 방안보다는 여러가지 방안을 제시하고자 하여, 깊이면에서 한계가 있음을 밝힌다.|The purposes of this study are to pay attention to securing financial stability of the National Health Insurance, to suggest ground to prepare mid-term and long-term measurements for the National Health Insurance, and to make more proper policies that basically functions as efficient social security system.
In accordance, this study tried to suggest proper programs for securing financial stability of the National Health Insurance as follows.
Proper measures for securing financial stability of the National Health Insurance were classified into short-term plans, mid-term plans, and long-term plans. Above all, the short-term plans are as follows;
First, securing the fund by expanding the National. Treasury.
The government should restore these grant-in-aids up to 50%, and legalize this regulation, also, execute it devotedly.
Second, maintenance of National Health Insurance management system.
Allocating FUND by public corporations' provincial governors, and managing occurrence of medical examination and treatment fees for provincial members and job-place members.
National Health Insurance appraiser need introduce the evaluation -management system concerning standard medical examination and treatment fee by sanatorium system, and supervise medical examination and treatment fees scientifically.
Third, improvement of revenue source raising and payment system.
Reformation of payment & compensation system, enhancement of diagnosis and treatment fee examination functions, enhancement of patient charge rate in case of small sum, increase of insurance bill by stage corresponding to proper diagnosis and treatment fee levels.
Fourth, improvement of diagnosis and treatment fee appraisal system and executive & practical system.
The public corporation of National Health Insurance should be in charge of medical examination and treatment fees and sanatorium's practical works.
Next, the mid-term and the long-term plans are as follows;
First, introducing MSA(Medical Savings Accounts).
MSA should be introduced in three directions. The first way is introducing the public MSA that the public insurance system forces, the second method is introducing the deductiblic system for insignificant diseases & systematically inducing the private MSA toward patients' fees charged by the deductiblic system. Finally, the last way is to make an obligation in subscribing for MSA, to allow them to choose either public MSA or private MSA.
Second, expansion of the private medical insurance system.
The relationship between public medical insurance and private medical insurance should be complimented. Basic and necessary medical services need be given by executing the public medical insurance forcefully, and patients need take other various private medical insurance benefits according to consumers ' ability or preference at the part that the public medical insurance system cannot cover because of fund-raising limitations.
Third, establishment of connection between National Health Insurance and health-preservation & medical care system.
Securing the public medical systems, connecting rehabilitation & recruitment services and health-promotion works are necessary. In particular, for connecting rehabilitation services with recruitment services, expansion of health examination, connecting rehabilitation of aged persons depending on others with recruitment services, connecting related the public welfare works with the pension system are necessary.
Fourth, introducing aged persons' recruitment insurance system.
Through introducing aged persons' insurance system, acute patients should be transferred to recuperating beds, aged persons who need recuperation inside houses should take recruitment & protection. In other words, aged persons of serious diseases should have efficient care and protection by National Health Insurance.
As seen in the above, this report studied plans to secure the fund for National Health Insurance. But research materials were limited, so that the analysis was insufficient, moreover, it is difficult to propose the most proper measures that everyone can sympathize with. Therefore, preparing various measures is more efficient than making one plan, and limitations were found in studies' profundity.
Author(s)
金榮祚
Issued Date
2003
Type
Thesis
Keyword
국민건강보험안정화방안국민건강보험재정사회복지
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6608
Affiliation
한성대학교 행정대학원
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 行政大學院
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.