OAK

공간연출을 위한 컴퓨터 자동제어에 관한 연구

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Abstract
나라 또는 민족이 오랫동안 지내왔던 습관이나 생활양식을 우리는 '문화'라고 부른다. 오늘의 사건이 내일의 역사가 되듯이, 오늘날 우리의 생활양식은 먼 훗날 '20세기말의 문화'라고 불릴 것이다. 이처럼 '역사'와 '문화'는 같은 점이 많다. 그러나 '문화'는 과거의 사실로 굳어져버린 '역사'와는 달리, 살아있는 생명체처럼 계속 변화하고 있다. 시대의 변화는 새로운 생활 양식을 만들고, 우리는 자신도 모르는 사이에 새로운 양식이 만들어내는 사회의 변화에 동화되어가고 있는 것이다.
이러한 변화 속에서 대중매체와 특히 TV 방송망이 주도하던 매스 커뮤니케이션은 상호작용 커뮤니케이션 매체의 등장으로 대중이 아닌 개인(individual)의 시대를 열고, 물적 가치 중심 지향에서 지적 가치 중심 지향으로 가치구조의 중심이 이동하고 있다. 예술과 기술의 재통합을 시도하는 사회 전반의 흐름도 이와 맥락을 같이하여 관람객의 참여적 인식활동을 조장하여 능동적 참여자로 하여금 커뮤니케이션 공간에 개입시키는 상호작용의 공간연출이 자리잡아 가고 있다.
예술과 기술의 재통합이라 할 수 있는 공간연출에 관련된 기술은 디자인 능력 외에 연출력, 조명기술, 음향기술, 특수효과기술 등 다양한 분야의 첨단의 모든 기술이 활용되고 있다. 이러한 기술은 영화, 연극, 이벤트, 게임, 전시영상, 문화행사 등 다양하게 활용할 수 있으며, 가상현실을 포함한 테마파크를 이루는데에 있어서 중요한 역할을 하고 있다.
그러한 의미에서 테마파크는 공간연출을 최대로 활용한 커뮤니케이션의 장(場)이라 말할 수 있고 관람객의 정보탐색이 이루어지는 정보공간으로서, 관람객의 오감을 만족시키는 능동적 놀이의 장(場)으로서, 새로운 테크놀러지가 가져온 시각 경험과 공간 표현에 맞는 입체적인 커뮤니케이션의 장(場)으로서, 더 나아가 공간에 관련된 서비스까지도 통합한 공간연출로서 나아가야 할 것이다.
또한 공간연출을 효과적으로 전달해 낼 수 있는 첨단 메커니즘인 컴퓨터 자동제어의 발전에 힘입어 그 기능적인 확장과 표현적인 확장은 무한하다.
그러므로, 국제적인 수준에 올라있는 컴퓨터 자동화시스템의 공간연출에 응용으로 보다 리얼리티한 표현과 특수 효과의 자동제어로서 관람객이나 소비자들로 하여금 상호작용 커뮤니케이션을 유도하는 호기심을 자극하여 국내 테마파크의 발전뿐만 아니라, 공연공간·상업공간·공공환경·축제공간연출 등 공간연출의 발전을 기대할 수 있다.
본 논문에서는 이러한 공간연출 디자인과 첨단 메커니즘인 컴퓨터 자동 제어의 이해를 바탕으로 국내 테마파크의 문제점을 연구하여 향후 국내 테마파크와 공간연출 디자인의 개념정립 및 발전을 책임져야 할 공간연출 디자이너들에게 경각심을 불어넣고자 한다.|We call a custom or living style that a country or race has been following for a long time as 'Culture'. As a today's event becomes a tomorrow's history, our style of living today must be called 'Culture of the end of 20^(th) century' in future. Thus, three are many common features between 'history' and 'culture'. However, 'culture' keeps changing like an organism contrary to 'history' that gets stiff as facts of the past. Change of a time makes a new living style, and we are unconsciously adapting ourselves to the social change occurred by new living style.
In this change, the mass media and mass communication that especially has been led by TV networks opens an era of individual instead of masses with the appearance of the interactive communication medium, and the focus of value structure is moving to intellectual value intention from material value intention. The common social flow that tries to reunify art and technology is in collusion with the above. And the space communication of the interaction is settling that promotes the audience's participant awareness to let the active participants intervene in the communication space.
High technologies involved in the space communication, or reunification of art and technology is applying to all the fields of production, lighting techniques, sounding skills, special effects as well as designing ability. These technologies can be utilized at movies, plays, events, games, display images, and cultural events variously and is playing an essential role to build a theme park including a visual reality.
With the meanings above, a theme park can be a communication place utilized maximum space communication. In addition, it must become a complex space communication with various services related to the place given as a information place to search useful information for the audience, an active amusement place to satisfy the audience's senses, and a cubic communication place for visual experience and space expression brought by new technologies.
In addition, the functional and expressive expansion has no limits with development of computer automatic control as a up-to-date mechanism that has possibility to transmit the space communication effectively.
Therefore, application of space communication with computer automatic control system that equals to the international standard promotes audience's curiosity that leads interactive communication with more realistic expression and special effects. And this brings the development of space communication such as performance space, commercial space, community space and festival space as well as the development of domestic theme park.
This study is focused on the problems of domestic theme parks with the basis of understanding of the space performance and the computer automatic control as a up-to-date mechanism and has intention to arouse a space performance designer's attention who is responsible for the concept establishment and development of theme parks and space performance designs in future.
Author(s)
권태석
Issued Date
1998
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6439
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
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