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공간연출 관점에서 본 가상전시공간에 대한 연구

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Abstract
이 논문은 현대를 살아가는 정보화 사회에 요구되는 새로운 전시공간을 위한 공간의 새로운 개념을 다루고 있으며 전시라는 커뮤니케이션을 효과적으로 수행시키기 위한 총체적인 공간연출에 관한 연구이다.
공간연출은 단순히 물질들의 조합이나 질서에 앞서 시대적으로 그 사회적 배경에 따라 조금씩 다른 양상을 보여왔다. 바꾸어 말하면 공간연출은 한 시대의 사회적, 경제적, 정치적 외의 과학, 물리학, 수학 등 많은 학문과 시대적 배경에 영향을 받고 또 영향을 주는 존재로 한 시대를 대변하는 대변자임을 알 수 있다. 현 사회는 미디어의 발달과 메커니즘의 다양한 변용과 더불어 공간연출의 토대를 이루는 사회, 경제, 문화 전반의 모습은 해를 거듭할수록 다각도로 변모하고 인터넷을 비롯한 정보화 물결은 시간과 공간을 초월해 온-라인으로 정보를 공유하고 있다. 공간을 계획하는 디자이너는 우리가 살아가고 있는 현시대의 모습에 비추어 한발 앞선 공간의 조성을 연구해야 한다. 그 공간의 조성을 위해 본 논문에서는 공간에 내재된 요소를 공간, 시간, 운동으로 분석, 이를 실질적 대응방안으로 구체화시키는 과정에서 이러한 성질들을 통합적으로 서술하기 위한 에너지가 필요하다고 보고 이 에너지를 서로간의 균형적 조화를 가진 상호작용의 운동에너지로 유기적 공간의 자연스러운 조화에 그 가치를 두어야할 것으로 해석한다. 이는 전시공간에서도 특수한 목적이나 상황과 결부되어 유기적으로 결합된다.
전시공간/ 전시내용/ 전시참여의 목적과 상황에 맞추어 서로 다른 내·외부 공간에서 시간성을 통한 커뮤니케이션 작용이 유발되는 비가시적 운동에너지의 장으로 존재하는 물리적 공간, 동적시각으로 인지되는 전시성격과 주제 등에 맞추어 연출된 전시구성과 전시내용과의 커뮤니케이션 공간, 오늘날 사회가 요구하는 새로운 표현수단에 맞추고 관람객의 참여의지를 높이는 적극적 전시 연출을 도모하는 가상공간.
이러한 연출을 위한 공간범위는 앞서 제시한 공간, 운동, 시간이 각각의 작용에 의한 것이 아닌 위 예시에서 보듯 서로 유기적으로 결합되어 끊임없이 상호작용하는 운동에너지로 존재한다. 따라서 현대적 의미의 전시공간 연출범위를 물리적 공간, 커뮤니케이션 공간, 가상공간으로 규정함으로 현실에 부합되는 공간연출을 위한 인간 중심적 사고로써 공간확장을 제안했다. 연구과정을 구체적으로 요약하면, I장에서는 연구의 배경과 목적 그리고 범위 및 방법을 설정한다.
II장에서는 공간이란 무엇이며 어떤 환경으로의 모색이 연구되었는지 역사적으로 공간 인식 단계부터 그 방향을 이론적으로 연구해봄으로서 공간연출의 개념과 성격을 이해한다.
III장에서는 이론을 바탕으로 공간의 범위를 실질적인 현대적 관점에서 재정립하고, 전시 디자인의 목적이 되는 관람자의 커뮤니케이션 관점에서 환경과 연출 방법에 대한 모색을 통해 적극적 전시참여의 방편으로 영상매체 활용의 타당성을 확인한다.
IV장에서는 앞서 연구 제시된 방향에 맞추어 물리적 요소들의 심리적 접근을 통해 공간의 확장을 도모한 가상전시공간의 연출방법을 제안한다.
지금까지의 연구를 통해 현 시대의 문화언어의 조율자로 공간연출은 사물들의 표현수단을 그 시대에 부합되도록 이끌어 내어 공간에서 인간적으로 보다 더 가까이 접근시키는 작업이 필요하다고 보고, 공간연출이 나아가야 할 방향이 유기적 환경임을 이해하며 살아있는 전시공간을 위하여 쌍방향의 미디어 환경으로 계획되어져야 함을 결론지을 수 있다.|This thesis is a research of total space design for efficient communication through exhibitions. Also, it is dealing with a new concept for exhibition space needed in a modern, information society.
Space communication design has not been just a combination or rule of materials, but has shown a different trend of each society. In other words, pace design represents an age by influencing and getting influenced by the situation and studies such as society, economics, politics and science, physics, mathematics of the present age. In the present society, media and mechanism has developed in many ways. Also social, economic, cultural shape forming the basis of pace design has been changing every year.
Information is floating around in internets for an on-line common use of information.
Space communication designers have to consider the present society we are living in for a prior design of space. In this thesis, space is analysed into inner elements of space, time and movement. To define these elements into realistic countermeasures, energy is needed to combine the characters.
This energy must be cooperative kinetic energy which is expounded as a natural systematic combination of space.
This systematically combines with special purpose or situation in the exhibition space. Physical space for invisible kinetic energy causing communication through time of different inner/ outer space, suitable for purpose and situation of exhibition space/ exhibition content/ exhibition participation.
Communication space of exhibition compose and exhibition contents producted considering exhibition character and concept recognized in a kinetic view.
Virtual space for positive exhibition production increasing participation of viewers and suiting for new expression method demanded by the modern society.
For these pace design, the extent of space is not considered separately as space, movement and time but as a systematic combination of these elements of kinetic energy. So we present enlargement of space as a human-oriented idea by defining the extent of modern exhibition space production as physical space, communication space and virtual space.
The definite summary of research method will be like this.
In chapter 1, set up the background and purpose, extent and method of research.
In chapter 2, understand the character and concept of spatial production by theoretical research of the circumstance of space and the history of recognition of space.
In chapter 3, re-establish the extent of space in a modern view with a theoretical basis, and confirm massmedia as a positive exhibition participation method by groping situation and production method in a view of viewer's communication which is the purpose of exhibition.
In chapter 4, present production method of virtual exhibition space for enlargement of space through psychological approach of physical elements suiting with the formal research.
This will lead to a conclusion of the whole research that space production of the present age needs expression of materials leaded out to suit for the present age with a close and humanly approach in space, and that there must be an understanding of space production being in a systematic circumstance, with plans for media circumstances in both direction for a lively exhibition space.
Author(s)
金陽地 .
Issued Date
1999
Type
Thesis
Keyword
공간연출가상전시공간전시공간
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6438
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
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