OAK

고숙련일학습병행제(P-Tech)의 학습근로자 참여 활성화 방안 연구

Metadata Downloads
Abstract
The number of Korean employees is constantly being reported on social issues, and the lack of jobs among young people who take their first steps into society after graduation is a matter of great concern. Therefore, the researchers started to study with the interest of the system that can connect with the job immediately after graduation, while reducing the gap between the youth and the practical ability in school education and industry. Among them, P-Tech, which is a combination of vocational college students' work and P-Tech which has been implemented since 2017, recognizes that it is the government's core policy to enhance the employment rate of young people and realize a skills-based society, not academic qualifications or qualifications.
Learning workers, who are teenagers who wish to get a job,, can directly employ and manage the necessary skills and skills in the industry and can be recruited and settled early in the participating companies. As a participating company, they can pre-empt the required manpower early and train the skilled human person after learning the on-site training and practical experience without incurring much cost from the company before entering. Likewise, in the country, younger generations are able to induce employment in the industrial field quickly and steadily from the school stage, and it is evaluated as a system that can increase the employment rate of customized young people.
Therefore, this paper focuses on the selection of participating companies and the ways to encourage participation of learning workers, which can have a great influence on the success and failure of the system in the whole process of P-Tech. The improvement measures or suggestions were presented in three major categories to suit Korea's situation by reviewing foreign cases in comparison and analyzing their implications and successes.
First, from the legal point of view, it is urgent to establish the legal basis for the enactment of the 「Act on Supporting Work learning system in Industrial Field Work」, and to propose the review of related laws such as the 「Act on Promotion of Occupational Education and Training」.
Secondly, it suggested that the conditions for participation should be relaxed in order to build a national-wide promotion system and P-Tech in terms of institutional aspects, and it is necessary to improve the system such as expansion of P-Tech operating universities.
Third, from the socio-environmental perspective, it is necessary to enhance positive image of pre-learning workers, parents, and participating companies, to strengthen the process of training high-skilled manpower related to the 4th industry, and discover high quality and qualified companies that are highly connected to the school's training process. The results of this study will contribute to revitalization of participation of Work learning system in College student and P-Tech. In addition, many researches and efforts should be continued in order to set up the early stage of P-Tech and Work learning system in College student.| 한국의 취업자 수가 사회문제로 꾸준히 보도되고 있고 특히, 졸업 후 사회에 첫발을 내딛는 청소년들의 일자리 부족은 크나큰 관심사로 대두되고 있다. 이에 청소년이 학교 교육과 산업현장에서의 실무능력과의 격차를 줄이면서 졸업 후 바로 취업과 연계할 수 있는 제도에 관심을 두고 연구를 시작하게 되었다. 그중 전문대 재학생단계 일학습병행제와 2017년부터 시행하고 있는 P-Tech는 청소년들의 고용률을 높이고 학력이나 자격조건이 아닌 능력 중심사회를 실현하기 위한 정부의 핵심정책으로 인식하여 추진하고 있다.
전문대 재학생단계 일학습병행제와 P-Tech는 취업을 희망하는 청소년인 학습근로자에게는 산업현장에서 필요한 실무와 기술을 참여기업에서 직접 숙련하게 하고, 과정 이수 후에는 조기에 해당 기업에 채용되어 정착할 수 있다. 또한, 이 제도에 참여한 참여기업은 필요 인력을 조기에 선점하여 입사 전부터 회사의 많은 비용부담 없이 현장훈련 및 실무 경험을 익히게 한 후 숙련된 인재를 양성시킬 수 있다. 마찬가지로 국가에서는 이러한 제도들이 청년세대들을 고교재학 단계에서부터 안정적으로 산업현장에 취업을 할 수 있도록 유도하면서 청년 고용률을 높일 수 있다는 장점이 있는 제도로 평가하고 있다.
따라서 본 논문은 P-Tech를 중심으로 전문대 재학생단계 일학습병행제의 전 과정 중 제도의 성패에 많은 영향을 끼칠 수 있는 참여기업의 선정과 학습근로자의 참여를 활성화하는 방안에 대하여 집중적으로 연구하였다.
개선방안이나 제안사항은 외국의 사례를 비교 검토하고 시사점이나 성공사례 등을 분석하여 한국의 실정에 맞도록 크게 세 가지로 나누어 활성화 방안을 제시하였다.
첫 번째, 법적인 측면에서 「산업현장 일학습병행제 지원에 관한 법률」의 조속한 제정과 자격 부여의 법적 근거 마련이 시급하고, 「직업교육훈련 촉진법」 등 관련 법령 개정의 검토를 제안하였다.
두 번째, 제도적인 측면에서 범국가적 추진체계 구축과 P-Tech 확대를 위한 참여대상 조건의 완화, P-Tech 운영대학의 확대, 도제학교와의 직무연계 강화, 우량・적격기업의 발굴 그리고 참여기업 선정 평가지표의 적용방법 개선등이 필요함을 제시하였다.
세 번째, 사회・인지적인 측면에서는 예비 학습근로자, 학부모, 참여기업을 대상으로 한 긍정적 이미지 제고를 위한 개선방안을 제시하였다.
이러한 연구 결과는 전문대 재학생단계 일학습병행제와 P-Tech의 학습근로자 참여 활성화에 기여가 되리라 본다. 아울러 초기 단계인 P-Tech와 전문대 재학생단계 일학습병행제가 조기에 정착할 수 있도록 많은 연구와 노력이 계속되어야 할 것이다.
Author(s)
정문진
Issued Date
2019
Awarded Date
2019-08
Type
Thesis
Keyword
일학습병행제P-Tech참여기업학습근로자
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6422
Affiliation
국방과학대학원 국방경영학과
Advisor
김흥빈
Degree
Master
Publisher
한성대학교 국방과학대학원
Appears in Collections:
안보정책학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.