경영컨설턴트의 직무만족과 만족요인에 관한 연구
- Abstract
- 직업은 인간의 삶에 있어서 개인의 존재양식과 생활기반의 근간이 되고 경제적 원천을 제공하며 공동체의 삶을 형성하게 함으로써 개인적, 경제적, 사회적으로 중요한 가치를 지닌다. 경영컨설턴트는 전문직업인으로써 그들의 직무인 컨설팅 서비스가 각자의 개인적인 삶에 주요 요인이 되고, 컨설팅 서비스의 특성상 클라이언트인 기업과의 상호작용에 의해 서비스가 전달되고 있다는 두가지 측면에서 경영컨설턴트의 직무만족에 관한 연구는 그들 개인과 기업 양자 모두의 복리를 추구한다는 데에 그 중요성이 있다. 즉 그들의 직무만족에 대한 연구는 경영컨설턴트 개인의 삶과 복리를 위해 중요하다는 시각에 더하여 클라이언트인 기업에게 전달되는 컨설팅 서비스의 수준결정에도 기여한다는 측면에서 중요하게 다루어져야 할 부분이라고 보는 것이다.
이에 본 연구는 경영컨설턴트의 직무만족 수준은 어느 정도이며 직무만족을 결정하는 요인에 대한 명료화를 시도하고자 하였다. 이에 따라 직무만족을 야기하는 요인과 직무에 대한 불만족의 측면을 규명하여 궁극적으로는 컨설팅기관의 효율적인 운영과 컨설턴트 관리에 도움이 될 수 있을 것이며, 컨설턴트 개인에게도 전문직업인으로써 직무만족도 수준의 이해를 통해 자신의 삶의 질을 향상하는 계기가 될 것이라고 사료된다.
본 연구는 상기 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 실증적 연구를 병행하였다. 문헌연구에서는 경영컨설턴트와 직무만족에 대한 개념의 정의 및 직무만족의 주요이론을 통해 드러난 직무만족의 결정요인을 파악하여 실증적 조사연구의 기초를 형성하고자 하였다. 실증적 연구에서는 국내에서 활동하는 경영컨설턴트를 연구대상으로 설문조사를 실시하여 직무만족 실태와 직무만족에 영향을 미치는 요인들을 확인하는 데 주안점을 두었다. 총 176명이 분석 대상이 되었고 조사기간은 2012년 10월 8일부터 10월31까지였다.
조사도구는 JDI(직무기술지수)를 기초로 본 연구자가 제작한 설문지이며 개인의 인구 사회학적 및 일반적 특성을 묻는 6문항과, 직무만족도를 측정하기 위한 35문항으로 총 41개의 질문으로 구성하였으며 직무만족도를 측정하기 위해 설정한 하위척도군은 직무자체, 감독, 보수, 직급승진, 동료, 소속기관, 전직∙이직 등이다. 자료는 단순빈도와 백분율, T-test, One-Way ANOVA, Regression 등의 방법으로 통계분석 처리하였다.
본 연구를 통해 밝혀진 조사결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 조사대상자의 전체적 직무만족도는 3.01점으로 보통수준에 해당하는 것으로 밝혀졌다. 만족요인별 직무만족을 살펴보면 5점 척도에서 문항점수 5점 만점을 기준으로 직무자체 4.33점으로 가장 높은 것으로 나타났으며, 이직 2.32점으로 점수가 가장 낮은 것으로 나타났다. 동료 4.03점으로 나타났으며, 다음으로는 감독 3.96점, 소속기관 3.61점, 직급승진 3.53점, 보수 3.32점의 순으로 나타났다.
2, 경영컨설턴트의 일반적 특성과 만족요인과의 관계를 살펴보면, 성별, 실무경력에 따른 직무만족도는 통계적으로 유의미한 결과를 산출하지 못하였으며 연령, 최종학력, 소속기관, 종교에서는 유의미하게 나타났다. 연령에서는 60대 이상에서 평균점수가 높은 것으로 나타났고 최종학력에 따른 직무만족도는 대학원 석사졸업 학력인 집단의 만족도 점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 소속기관에서는 법인 경영컨설팅업체에 소속된 컨설턴트 집단에서 만족도 점수가 높았다, 종교에 따른 직무만족도에서 감독은 종교가 없는 집단에서, 그리고 동료는 기타종교 집단에서 만족도가 높은 것을 볼 수가 있었다,
3. 경영컨설턴트의 만족요인에 대하여 회귀분석한 결과 직무만족의 하위요인 모든 항목이 통계적으로 유의미한 결과를 보였고 직무자체, 감독, 보수, 직급승진, 동료, 소속기관은 정(+)의 상관관계를, 그리고 이직은 부(-)의 상관관계를 나타냈다.
결론적으로 위의 결과들을 종합해 볼 때, 경영컨설턴트의 직무만족은 개인적 특성들의 직무자체를 비롯하여 컨설팅기관의 행정과 조직체계, 동료 등 여러 요인들에 의한 다차원적 개념으로 이해되어야 함을 확인할 수 있었다. 이러한 견해를 바탕으로 직무만족의 보다 정확한 측정을 위한 도구의 개발이 이루어져야 하며 이는 컨설팅기관의 컨설턴트 조직∙인력관리의 측면에서 중요하고 궁극적으로는 경영컨설턴트가 수행하는 직무의 효과성을 높여 클라이언트인 기업에게 제공하는 컨설팅 서비스의 품질을 향상 시키는 데 있어서도 해결해야 할 과제라 하겠다.
【주요어】경영컨설턴트의 직무만족, 직무만족의 결정요인
| Job is the basis of living and sense of existence in human life and is the main source of finance, moreover, it has its important value privately, economically, and socially. As a professional man, management consultant has to follow the consulting service which is the major duty and due to the nature of consulting service, the service is being conveyed to client according to the interaction, furthermore, as we can find out from these 2 aspects, the research on job satisfaction of management consultant has its importance of pursuing the well-being of both sides which are consultant and client. In other words, the research on job satisfaction of consultant is important in aspect of well-being and private life of a consultant, in addition, it contributes to the service level of consulting of client, thus, it has to be treated importantly.
This research tries to find out the level of job satisfaction of management consultant and tries to clarify the main cause that decides the job satisfaction. In addition, the research will be helpful in effective management of consulting institution and consultant management by investigating the dissatisfaction aspect of job and the cause that leads to job satisfaction, moreover, through the understanding of level of job satisfaction as a professional man of consultant, it will be the chance to improve the quality of life.
This research has followed the literature and empirical research to achieve the object mentioned above. In literature research, the determinant of job satisfaction that is revealed through major theories of job satisfaction, its concept, definition and management consultant, have been understood to form the empirical basic research study. In empirical research, a survey has been followed targeting management consultant who works in domestic and the focus is placed on the cause that influences job satisfaction and actual job satisfaction level. 176 people have participated and the period of survey was from October 8th to 31st 2012.
A questionnaire is produced by researcher based on JDI (Job Description Index) and there are 6 questions that ask general and personal, demographic and sociological characteristics and are 35 questions to measure the level of job satisfaction so it is 41 questions in total and set criterions to measure the level of job satisfaction are job itself, supervision, wage, promotion, colleague, belonging institution, former job, and job change. This data is treated in ways of simple frequency and percentage, T-test, one-way, ANOVA, regression, etc.
The result through this research can be summarized as follows.
1. The participants' overall level of job satisfaction appeared to be 3.01 which is the general level. On a 5-point scale, job itself scored 4.33 which were the highest and job change scored 2.32 which were the lowest, moreover, 4.03 for colleague, 3.96 for supervision, 3.61 for belonging institution, 3.53 for promotion, and 3.32 for wage.
2. The general characteristics and satisfaction cause of management consultant says that the level of job satisfaction according to sex and working experience could not be found statistically, moreover, age, highest level of education, belonging institution, and religion showed its significancy. In age, age of more than 60s scored high and the group of master degree scored highest in the level of job satisfaction according to the highest level of education. In belonging institution, management consulting corporation scored the highest and in the level of job satisfaction according to religion, no religion scored the highest in supervision and other religion scored the highest in colleague.
3. In result of following regression analysis concerning satisfaction cause of management consultant, entire causes of job satisfaction showed the meaningful result and job itself, supervision, wage, promotion, colleague, belonging institution showed positive correlation and job change showed negative correlation.
To sum it up, the job satisfaction of management consultant has to be understood multi-dimensionally as of private characteristics, administration of consulting institution, organization system, colleague, etc. Based on these opinions, a new tool that allows to estimate the level of job satisfaction, has to be developed for more accurate result and it is important in aspect of consultant organization∙manpower management of consulting institution and ultimately, the effectiveness of job that practiced by management consultant, has to be enhanced to improve the quality of consulting service that is offered to a client.
【KeyWords】job satisfaction of management consultant,
the determinant of job satisfaction
- Author(s)
- 하정수
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 경영컨설턴트의 직무만족; 직무만족의 결정요인
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6379
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