가맹본부 특성이 가맹본부 경영성과에 미치는 영향 연구
- Alternative Title
- 외식프랜차이즈 중심으로
- Abstract
- 본 연구는 가맹본부 특성이 가맹본부의 경영성과에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 가맹본부에게는 조직내부의 내부역량을 선별적으로 선택하여 효율적이고 효과적인 경영성과를 달성하는데 도움을 주고자 하였으며, 가맹점 사업을 희망하는 가맹희망자에게는 정보공개서에서 제공하는 가맹본부 데이터 확인을 통하여 합리적인 선택을 하는데 도움을 주고자 하였다. 이를 위하여 가맹본부 특성인 독립변수는 가맹점증가율, 신규개점증가율 및 가맹점평균매출액증가율의 지표를 이용하였고, 종속변수인 가맹본부 경영성과는 재무성과 측정지표 중 수익성 비율인 매출액증가율과 자기자본영업이익증가율을 사용하였다.
실증분석 결과 첫째, 가맹점증가율은 매출액증가율에 정(+)의 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 둘째, 신규개점증가율은 매출액증가율에 정(+)의 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 셋째, 가맹점평균매출액증가율은 자기자본영업이익증가율에 정(+)의 영향을 미친다는 사실을 확인하였다.
연구결과에서 확인하듯 가맹본부는 경영성과를 달성하기 위한 방안으로 가맹점 유지 및 증가를 위하여 신규개점을 늘리고, 가맹점 매출액 증가를 위한 마케팅 및 영업지원 등을 가맹점에 제공했을 때, 가맹본부 경영성과를 달성한다고 말할 수 있겠다. 또한 가맹희망자는 정보공개서를 통하여 지속적인 가맹점 증가 및 신규점 출점을 하며, 가맹점에 대한 지원을 하는 가맹본부의 정보를 획득한다면 창업에 대한 성공 확률을 높일 수 있을 것이다.|The purpose of this study is to investigate the effect of franchisor characteristics on the performance of franchisor. It was to designed for franchisor to select the internal capabilities of the organization to help achieve efficient and effective management performance and the franchisees who want the franchise business can do make a reasonable choice by checking the franchise headquarters data provided in the information disclosure book. To this purpose, independent variables, which are characteristics of the franchisor, using the indexes of franchise store growth rate, new store growth rate, and franchisee stores average sales growth rate, and the dependent variable of the franchisor performance used the rate of growth sales and the growth rate of equity capital operating profit.
First, it was confirmed that the increase rate of the stores has a positive impact on the increase rate of sales. Second, it was confirmed that new stores growth rate has a positive impact on the growth rate of sales. Third, it was confirmed that franchisee stores average sales growth rate has a positive impact on the profit the growth rate of equity capital operating profit. As confirmed by the research results, the franchisor can say that it achieves the management performance of franchisor when it provides marketing and sales support to the franchisee to maintain and increasing the opening stores. In addition, the probability of success of starting a business can be increased if the information of the franchisee is obtained by the franchisor, which provides support to the franchisee, is continuously increased existing stores and opening stores through the disclosure document.
- Author(s)
- 이광유
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 프랜차이즈; 가맹본부; 가맹점; 경영성과; 정보공개서
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6300
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