SNS(Social Network Service)를 활용한 신제품 디자인기획
- Abstract
- 2000년대 이후의 디지털환경 구축과 경제패러다임이 격변하면서 기업들은 네트워크 기반의 전략과 스마트 비즈니스 차원의 새로운 계획수립이 필요하게 되었다. 특히 네트워크 기술의 발전과 SNS(Social Network Service)의 등장은 새로운 산업과 경제 분야를 탄생시키며 급성장하고 있다. 또한 기업 디자인경영측면에서의 신상품개발과 디자인기획은 사회의 다변화되고 융․복합되어지는 시대에 점차 그 중요도가 커지고 있으며 앞으로의 시장선점을 위한 소비자 니즈에 맞는 디자인 전략수립과 기획의 필요성은 높아지고 있다. 하지만, 기존의 디자인경영프로세스와 신제품개발 디자인프로세스는 그 한계성이 있어 변화되어지는 기업 경쟁 환경에서 디자인의 가치와 속성진화, 발달된 디지털 기술 환경의 최적화된 새로운 프로세스가 요구되어지는 시점이다. 본 연구는 SNS라는 새롭게 등장한 소셜미디어(Social Media)를 통해 신제품 디자인기획 프로세스의 효율적인 방안에 대한 가능성에 관한 연구를 실시하였다. 실제 SNS는 기업 마케팅 차원의 활용과 고객관리 및 소통 분야에 사용이 이루어지고 있으며, 신제품 개발 및 기획단계에서도 인사이트(Insight)를 제공받기 위해 충분한 가치와 가능성이 있는 서비스로 관련 산업이 크게 성장하고 있다.
본 연구의 목표는 기존의 디자인프로세스의 한계점에서 벗어난 SNS를 활용한 새로운 신제품 디자인기획단계의 프로세스를 제시하고자 과거부터 현재까지의 디자인프로세스에 영향을 끼치는 환경 분야와 디자인의 가치와 속성의 변화추세 조사를 병행하여 진행하였으며, 최신 환경에 적합한 디자인기획 단계의 세부프로세스 정리 작업을 실시하였다. 또한 SNS의 특성과 유형에 따른 신제품개발 디자인기획단계의 구성요소 별 관계성을 통해 기업들이 사용가능한 범위의 활용성을 제시하였다. 이에 따라 본 연구는 최근 급성장하고 있는 소셜 미디어(Social Media)의 발전에 핵심인 SNS(Social Network Service)를 활용한 신제품개발을 위한 디자인기획단계에 관한 새로운 가능성을 제시해보고, 실제 기업에서 이를 활용하고 효율성을 높일 수 있는 분야와 유형관계성 연구를 통해 디자인경영관점 차원에 디자인기획단계의 발전방향을 모색하였다. 실제로 ‘페이스북’과 ‘트위터’의 경우는 기업 신상품에 대한 평가와 설문이 활발하게 이루어지고 있으며 시간의 효율성과 많은 인적자원을 투입시키지 않고도 단 시간 내에 많은 사람들의 의견을 접수 할 수 있다. 본 연구에서의 결론은 SNS서비스의 특성에 따라 분류되어지는 대표적인 어플로 ‘페이스북’, ‘미투데이’, ‘트위터’, ‘야머’, ‘링크드인’, ‘카카오톡’ 총 6가지의 사용자 성격과 유형이 다른 서비스들을 기준으로 9단계의 신제품개발 디자인 기획단계별 활용성과 어플별 분석을 실시하여 유형 관계성을 정리하였다. 이를 통해 각각의 SNS 유형별로 그리고 디자인기획프로세스 단계별로 활용성의 장점과 한계성이 존재하는 것으로 나타났으며 각 단계별 유용한 SNS의 활용범위를 제시하였다.
SNS가 지닌 장점을 효과적으로 누리기 위해서는 SNS의 가치에 대한 특성의 이해와 기업별 성격에 맞는 활용방법을 찾는 노력이 필요하다. 특히 기업차원의 SNS 활용을 통해 소셜네트워크 정보의 양과 복잡성이 커지면서 전문적인 분석과 활용 능력이 중요한 경쟁력이 되고 있다. 선도 기업들의 SNS활용은 커뮤니케이션, 마케팅 활동이 주를 이루고 있으며 더 나아가 최근에는 고객관리, 제품개발이라는 부분에 활용되고 있다는 점을 눈여겨 볼 필요가 있다. 특히 시장 조사는 물론 신제품개발이라는 새로운 가치창출과 소비자의 니즈를 발굴하는 디자인 기획 분야에 SNS는 새로운 방식의 가능성을 갖고 있으며 앞으로 다양한 환경변수와 구체적인 방식의 연구를 통해 적극적으로 활용할 수 있는 방법에 대한 논의가 필요할 것이다.|With the establishment of digital environment after the year 2000 and rapid changes of economic paradigms, the companies developed a need for strategies based on networks and establishment of new plans on dimensions of smart business. The development of network technology and the appearance of SNS(Social Network Service) have gave birth to new industries and areas of economy which are rapidly growing. Also, the importance of new product developments and design planning is increasing in the era of diversification, fusion and combination of the society in the business design management aspects as well. Establishment of design strategies and necessity of planning that suits the needs of the consumers for the preoccupancy of the market in the future. However, the existing design management process and new product development design process has limitations which calls for the need of new process optimized to the value of designs, rapid evolution, and developed digital technological environment in the changing business environment of competition. This study researches for the possibility regarding effective solution for new product design planning process through newly introduced social media called SNS. Actual SNS is being used in applications of corporate marketing, customer management, and communications, and also has plenty of potential and value to provide insights during development and planning of new products. As a result, industries related to SNS is flourishing.
The goal of this study is to propose a process of new product design planning with applications of SNS to go beyond the limitations of the existing design process. To do so, researches on the changing trends of values and properties of design and environmental factors that impact the design process from the past to present have been conducted in parallel, in addition to organization task of detailed process that is suitable for the recent environment at design and planning level. Also, through the relationship of each phases of new product design and planning processes according to the characteristics and forms of SNS, applicability of the scopes that the corporations can use have been suggested. Thus, this research has presented a new possibility regarding the design and planning stage for new product development, using the core of rapidly developing social media, SNS(Social Network Service). Also, new directions in development of design and planning stage have been sought on the level of design management's perspective through studies on relationships of SNS and areas that can utilize and increase efficiency in actual corporations. In reality, evaluations and surveys regarding corporation's new products are being actively conduced on 'Facebook' and 'Twitter,' with the advantage of time efficiency while getting many people's feedback without many manpower. The conclusion of this study has organized the types of relationships by analyzing the applicability of 9-stage new product development design and planning processes according to 6 different applications, 'Facebook,' 'Me2day,' 'Twitter,' 'Yammer,' 'Linkedin,' and 'Kakaotalk.'which are classified according to the characteristics of the services and have different user characteristics and types. Limitations and strengths according to types of respective SNS and design and planning process stages were found to be present, and scopes of use for SNS according to each stage have been proposed.
To effectively take advantage of the strengths of SNS, efforts to understand the traits regarding the values of SNS and methods of application that suits the corporation's characteristics are needed. Specially, professional analysis and ability to make applications are becoming important factors in competition as the volume of information in social networks and complexity is growing through the corporations' use of SNS. Leading corporations' use of SNS is mainly in communication and marketing activities, and we should note that more recent applications include customer management and product development. SNS has the potential to become a new style of design and planning that finds the consumer's needs and create new values in product new development, not to mention market research. Discussions on the methods of application of SNS through various environmental variables sand specific styles shall take place in the future.
- Author(s)
- 한동규
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 신제품 개발; 디자인 기획; 디자인 프로세스; 소셜네트워크서비스; SNS
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6242
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.