1910년대 비판적 사실주의 소설 연구
- Abstract
- 본 논문은 당대 소설사 전개 과정을 1910년대라는 시대의 전체적 발전 방향 안에서 규명코자 하는 데 주요한 목적을 둔다. 물론 기존의 연구들이 당대 소설을 시대와 관련지어 논의하지 않는 것은 아니지만 본 논문은 무엇보다 역사 · 사회적 급변에 따른 혼란 및 그로 인한 전대 서사체의 쇠퇴와 함께 신문 ·잡지 매체로 인해 1910년대 단편소설이 형성되게 된 배경을 살펴 보았다.
이 시대에 대한 기존 연구는 주로 이광수 · 주요한 등 자료 발굴이 용이한 작가에 한정되어 있는 데다 이러한 작가들의 개별 작가연구도 아직은 피상적인 수준에 머물러 있다. 뿐만 아니라 작품연구도 미미한 상태며, 1910년대 초기에 다양하게 나타난 각 작품의 장르적 특수성도 아직 만족할 만하게 해명되지 못한 상황이다. 특히 역사학자로만 알려져 있던 현상윤의 단편소설 자료가 발굴되고, 우리 학계에 '중국문학의 傳信者' '中華劇 연구자요 번역자'로서 소개되었던 양건식이 1910년대에 누구 못지않게 단편소설을 의욕적으로 발표한 소설가였던 점에 주목했다. 객관적 자기 인식과 현실 비판 소설의 맹아로서 식민지 지식인의 정신적 방황과 고립감을 비판적 사실주의의 창작방법을 구현한 작품에서 찾아볼 수 있다.
이제 1910년대 문학이 지닌 개별성 및 차별성 이 어느 정도 해명되기 시작함으로 인해 1900년대 신소설로부터 1920년대 중반까지의 우리 소설사를 유기적이고 필연적인 맥락에서 살펴 볼 것이다.
먼저 역사적으로 국권상실이라는 암담한 시대사회적 여건이 미친 영향을 간과할 수 없고, 또 이 시기의 단편들 모두 그러한 상황을 반영한 것은 아니더라도, 대체로 절망적인 현실을 寫實的으로 수용하면서 개인의 내면세계로 시야를 돌렸던 사실을 밝혔다. 그 구체적인 방법에 있어서 현상윤의 「핍박」 이나 양건식의 「슬픈 모순」을 통해 지식인의 고뇌와 실천문제를 다루었다. 나아가 그들의 초기작품에서 식민지 조선을 벗어날 수 있는 가능성을 보여주었다는 점을 주시하였다.
이렇게 1910년대 단편소설들은 전대와는 구분되면서 1920년대 단편들과 연결되어 1920년대 이후 단편소설들의 전통내적 흐름을 잡아 주었다는 데서 의의를 찾고자 했다. 그리하여 1920년대 이후 정립되기 시작한 단편소설들이 어떠한 방황과 모색을 거쳐 이루어질 수 있었는가를 해명하는 계기로 삼았다.
또한 1910년대에 발생한 비판적 사실주의의 문학은 20년대 전반기에 발전적으로 성숙하게 된다. 여기에서 1910년대 소설이 1920년대의 본격적인 근대소설로 나아가는 데 과도기적 역할을 했다고 가정, 두 시기의 소설의 연관성에 대해서도 고찰하였다.|This thesis was written for the purpose of examining the history of novels specially relating to the social progress in 1910s.
I don't mean that others had neglected the change of ages, but I'd like to refer the social backgrounds explain how the rapid social change and disorder made rethoric weak, and how the media such as newspapers and magazines could form the short novels of 1910s.
The study of that age is usually confined to LEE KWANGSOO, JOO YOHAN whose works are accessible and that of each writer is superficial. Moreover, the study of works is poor and the uniqueness of Genre in many types of novels appeared in the early of 1910s is not explained sufficiently. I noticed the discovery of short novels of HYUN SANGYOON who is known as a historian. And I also observed that YANG KUNSIK wrote many short novels in 1910s. He was introduced us as 'a deliverer of Chinese literature' and 'a researcher and translater of Chinese play'. We can find the spiritual wander and isolation of a colonial intellectual in their works representscritical realism.
I stated our history of novels from 1910s' New novel to the middle of 1920s at the point of relative and necessary view.
First of all, I did not look over the loss of our national rights, even if all of the novels of that time reflected the dark age, I tried to refer that they accepted hopelessness and turn there attention inside the individual. Put it concretely, the agony of an intellectual was expressed in HYUN SANGYOON's 「SUPRESSION」and YANG KUNSIK's 「THE SAD CONFLICT」. Furthermore, I emphasized that they showed the possibility to escape the Colony Chosun.
Thus, the short novels in 1910s are distinguished from the past and related to those of 1920s, and this made the stream of short novels incessant. I made it a opportunity to explain what anguish and thought the novels written after 1920s experienced.
The critical realism literature appeared in 1910s was fully developed. I assumed that the novels of 1910s took a role of the transitional period of the modern novels of 1920s. The relationship between the novels of 1910s and 1920s was studied.
- Author(s)
- 鄭貞淑
- Issued Date
- 1995
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6012
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.