OAK

베이커리카페의 상품선택속성이 고객만족 및 재구매의도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
경험가치의 조절효과로
Abstract
본 연구는 인천지역에 위치한 베이커리카페 이용고객을 대상으로 베이커리카페의 상품선택속성이 고객만족 및 재구매의도에 어떠한 영향을 미치며, 경험가치의 조절효과로 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 또한 향후 베이커리카페 서비스를 제공하는데 유익한 도움을 주고자 하며, 본 연구를 통해 더욱 경쟁력 있는 베이커리카페의 발전과 앞으로 창업할 사람들을 위한 기초 정보의 제공을 목적으로 한다.
실증분석에 필요한 속성과 변수의 추출은 내용에 대한 타당성을 위하여 선행연구들의 문헌적 고찰을 통하여 추출하였고, 조사한 자료의 대한 분석 은 IBM SPSS Ver. 23.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였고, 가설검증을 위해 신뢰도분석, 요인분석, 다중회귀분석, 단순회귀분석, 조절회귀분석을 실시하였다.
연구결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 연구 개념에 대한 신뢰도 와 타당성은 유의한 것으로 조사되었으며, 요인분석 결과 베이커리카페의 상품선택속성은 브랜드, 품질, 가격, 디자인 4개의 구성요인 으로 이루어져 있으며, 고객만족, 재구매의도, 경험가치는 단일요인으로 구성 되었다.
둘째, 연구가설을 검증한 결과, 베이커리카페의 상품선택속성은 고객만족에 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 고객만족과 재구매의도의 관계에서는 고객만족이 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 베이커리카페의 상품선택속성은 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 베이커리카페의 상품선택속성과 고객만족간의 관계에서 경험가치가 조절하는지 분석한 결과에서는 베이커리카페의 상품선택속성 중 디자인은 정의영향을 미치는 것으로 나타나 조절효과가 확인 되었으나, 브랜드, 품질, 가격은 부의 영향을 미쳐 조절 효과가 없는 것으로 나타나 부분 채택되었다.




|In this study, we wanted to find out how the product selection attribute of the bakery carafe affects customer satisfaction and repurchase intentions, and how it affects customers who use the bakery in Incheon area by adjusting the experience value. In addition, we aim to provide beneficial assistance in providing bakery services in the future and to develop a more competitive bakery cafe and provide basic information for those who will start their own businesses in the future.
Extracting attributes and variables required for the empirical analysis was extracted through the literature review of prior studies to enhance their validity, and the analysis of the data was analyzed using the IBM SPSS Ver. 23.0 statistical program, and reliability analysis, factor analysis, multiple regression, simple return analysis, and hierarchical regression analysis were performed to verify the hypothesis.
Based on the data analysis, the following conclusions were drawn:
First, the reliability and validity of the research concept were found to be significant.
According to the analysis of factors, the product selection property of the bakery product consists of four components: brand, quality, price, design, customer satisfaction, repurchase intent, and experience value.
Second, after verifying the theory, it was found that the product selection attribute of the bakery cafe had a significant definition effect on customer satisfaction.
Third, in relation to customer satisfaction and intention of repurchase, customer satisfaction has a defined effect on the intention of repurchase.
Fourth, the product selection attribute of the bakery cafe was found to have a defining effect on the repurchase intent.
Fifth, the analysis of whether the experience value is adjusted in the relationship between the product selection property of the bakery carafe and the customer's satisfaction showed that the design of the bakery product selection properties had an influence on the definition, but the brand, quality, and price were partially adopted because of the negative impact.
Author(s)
조민서
Issued Date
2018
Awarded Date
2019-02
Type
Thesis
Keyword
베이커리카페상품선택속성고객만족재구매의도경험가치
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6004
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Advisor
허진
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.