OAK

效率的인 國防獲得體系에 관한 硏究

Metadata Downloads
Alternative Title
非武器體系 獲得業務를 중심으로
Abstract
현대전의 승패는 최근 전례(걸프전·이라크전)를 통해서 알 수 있듯이, ‘누가 더 우수한 무기체계를 보유하느냐’의해서 결정된다. 따라서 미국을 비롯한 군사 선진국들은 좀 더 우수한 전투체계를 확보하기 위하여 천문학적인 재원과 인력을 투자하고 있다. 하지만 한국군은 무기체계의 안정적인 예산확보라는 잘못된 기획의도에 따라, 군수품의 95%이상을 차지하고 있는 비무기체계 개발의 중요성을 간과하고 있는 실정이다. 이에 따라 현용 비무기체계 개발수준은 첨단 무기체계의 개발과 민간 과학기술의 발전추세에 부응하지 못하고 있는 안타까운 현실이다.
따라서 본 연구에서는 향후 비무기체계 분야가 무기체계와의 상호 운용성을 증대하면서 저비용·고효율의 군수품 혁신을 이룰 수 있도록, 현 비무기체계 획득/재원운영, 의사결정/사업관리, 적기 전력화 전반에 걸친 문제점을 도출하고, 선진국 획득정책에 부합한 군사력 건설을 위한 개선방안을 제시하고자 한다.

1. 총수명주기체계관리에 입각한 무기체계/비무기체계 통합 추진
현대의 첨단 무기체계는 주 장비·지원장비·정보화체계가 통합되어야 제 기능 발휘가 가능하도록 개발되고 있다. 하지만 한국군의 현행 획득체계는 체계·조직·예산이 분리되고, 무기체계 위주로 전력화를 추진하고 있어 효과적인 전투력 발휘를 제한하고, 장병사기/복지를 저하시키는 결과를 초래하고 있다. 따라서 우리는 주요 선진국에서 기적용하고 있는 총수명주기체계관리 개념에 입각한 무기/비무기체계 통합을 국방부 책임 하 신속히 추진해야 한다.

2. 명확한 중장기 획득전략에 근거한 획득사업 추진
현재 비무기체계는 명확한 획득 전략 없이 단순히 각 군의 필요에 의하여 소요제기 되는 단기적/상향식 접근방식으로 획득되고 있다. 그래서 실제 무기체계와의 통합 전투력 발휘 가능성에 의문이 제기되고 있는 실정이다. 따라서 국방부를 중심으로 명확한 획득전략에 입각한 하향 접근방식의 소요제기/결정이 추진되어야 한다.

3. 방위력개선비와 경상운영비 통합
방위력개선비와 경상운영비로 구분 집행하는 현행 예산체계는 비무기체계가 경상운영비로 편성되어 장병복지 등 타 사업에 의해 사업이 축소되고 예산이 전용되는 등 예산확보에 애로가 발생하고 있다. 따라서 체계 통합방안과 병행하여 주요장비/물자체계별로 예산을 통합하여 무기/비무기체계가 균형을 이룬 가운데 획득될 수 있는 여건을 조성해야 한다.

4. 체계개발 전 선행연구 제도화 추진
비무기체계는 무기체계의 기능발휘에 중요한 요소인데도 불구하고 선행 연구과정이 생략된 채, 사업이 추진되어 체계적인 군사요구도 및 ILS 검토, 위험관리가 제한되고 있다. 이에 시행착오가 반복되고 사업이 지연되는 사례가 빈번히 발생되어 국방예산이 낭비되는 실정이다. 따라서 사업의 성격에 따라 고도의 기술수준이 요구되는 사업은 국과연/기품원이 주관하고, 단순체계사업은 교육사/비무기체계사업단에서 선행연구를 추진하는 것으로 제도화를 추진해야 한다.

5. 획득인력의 전문성 향상
획득분야 전문인원 양성을 위한 현행 교육과정 및 보직관리는 선진국에 비해 매우 취약한 실정이다. 따라서 이를 해결하기 위해서는 먼저 전문성 보장을 위한 ‘획득인력 전문법’을 제정하고, 획득분야 전문과정 확충 및 실질적인 교육체계 개선, 연계성 있는 인사/보직관리제도의 정착이 시급하다.

6. 상용품 조달 확대 및 민·군 겸용기술 확대 활성화
국방규격을 상용으로 전환하여 경쟁조달을 통한 우수 상용품 조달 여건을 조성하여야 한다. 또한 군·산·학·연 협의체와 연계한 정보교류 체계를 구축하고 비무기체계 발전을 위한 컨퍼런스·세미나·워크?? 등 학술 교류 활동에 적극 참여하여 급속하게 발전하는 첨단 산업기술을 군에 신속하게 도입할 수 있는 여건을 조성해야 한다.

상기내용을 개념화하여 요약/정리하면 다음과 같다.
첫째. 현행 무기체계 위주의 획득정책을 무기/비무기체계의 균형적 획득정책으로 전환해야 한다.
둘째. 무기·비무기·정보화체계의 통합적인 조정/관리가 가능하도록 무기/비-무기체계의 통합관리체계가 구축되어야 한다.
셋째. 총수명주기체계 관리에 의한 군수지원체제 개념 정립, 지휘제대 및 지원제대를 무기체계별 부대구조로 조정해야 한다.
넷째. 무기/비무기체계의 통합연구개발 추진 및 관리체계를 구축하여 국방과학 기술의 균형적 발전을 모색해야 한다.
다섯째. 소요기획 단계에서 획득 및 운영비용과 전투력 상승효과를 고려하여 전력화 여부를 결정해야 한다.

끝으로, 본 연구에서는 현행 비무기체계분야 소요제기부터 전력화에 이르기 까지 시급하게 개선하여야 할 사항을 발췌하여 개선방안을 제시하였다. 따라서 상기내용에 대한 지속적인 보완이 이루어진다면 보다 효율적이고 전문적인 획득사업 추진이 가능할 것이며, 나아가 육군의 군수가 한 차원 높게 도약할 수 있는 초석을 제공할 것으로 기대된다.

| As we learned from the unprecedented modern warfare (The gulf war and Iraq's), the victory and defeat depends on whoever has the better weapon system. therefore the world military leading countries including the United States have invested astronomical resources and manpower to obtain better combat system. However the South Korea, under the plan that mainly supports weapon system, has overlooked the non-weapon system which occupies the 95% of all military demands. Accordingly, The level of non-weapon system has drop behind from that of high-technology weapon and failed to meet the development of private science technology.

In the next stage of this study, the way of increasing inter-operability between weapon and non-weapon system and innovating logistics support in terms of low cost / high efficiency will be discussed by addressing current non-weapon improvement & financing, decision making & project managing, overall of generalizing at proper time issues and suggesting improvements to build strong military force.

1. Combining Weapon/non-weapon system based on Total Life cycle management system
Current high-tech weapon system is designed to maximize its performance when it is controled under such unification system that deals with main equipment · supporting equipment · intelligence network. however the Developing system of Republic of Korea Army organization is scattered and its policy merely focuses on weapon system which limits effective combat performance and results lower level of soldiers morale / well-being. So we have to adopt the Total Life cycle management system which is pre-applied in major military countries for weapon/non-weapon developing system under the authority of The Department of Defense

2. Obtaining a clear long-term strategy to acquire non-weapon needs
The needs of each group has simply being raised in short-term / bottom-up ways as of now. So the performance level of actual combat and the real weapon system is questionable in the situation. The Department of Defense has to be the one who has control over them and supply military needs in a long-term / downward ways

3. Combining Other Budgetary expense and Future Investment
Current Other Budgetary expense & Future Investment fixes the non-weapon system budget under the maintenance which reduces its budget size by using money in such matters like soldier welfare and etc. To make a such circumstance to balancing on acquisition of weapon/non-weapon system. Department of Defence has to plan unification system while promoting combined budget based on each equipment.

4. Institutionalizing the research in advance of system development
Despite of importance role of non-weapon system, supporting the performance of weapon system, the pre-research is sometimes omitted, however, the project is carried on. Hence the systematic needs of military force and examination of ILS, control risks has been failed to success. Consequently, the national defence budget had been wasted for so long. To prevent such events, high-tech-needs project should be supervised by Agency for Defense Development/Defense Agency for Technology and Quality. simple systematic project should be taken by Training and Doctrine Command/Non-weapon system project group with pre-research.

5. Enhance the professionalism of workforce
Students acquire professional training sector, and choices for the current course are very poor. Therefore, Workforce regulations should be established to enhance the level of its current state. Additionally, expanding the field of professional course, improving the actual condition of education system and personnel management based on connection between the professions are urgent.

6. Increasing the support of industrial products and activate Dual use technology
Revise the current standard to industrial products to make the circumstance which gives us chances to have better goods. moreover, construct such system that combines army-industry-academy parties that addresses non-weapon issues which, in future, boosts the development in high-technology.

The above contents are summarized as follows:

First, current level of developing weapon system has to be balanced with that of non-weapon developing system.

Second, Weapon · non-weapon · intelligence network system should be controled by an unification system to have overall control/managing

Third, Changing The concept of logistics support by accepting The Total Life cycle management system and rearranging the size of troops depends on its weapon system.

Fourth, Integration development of weapon / non-weapon system and the managing system to have balance in science technology of Department of Defence

Fifth, the decision should be made in the level of requirements planning by analyzing cost/effect of developing/managing for increasing combat level.

Finally, this study addresses urgent issues and suggests ways of improving control & managing ways in non-weapon systems. Therefore, a continuous efforts to adjust can promote a effective and professional acquisition project. Moreover, such efforts will be a stepping stone to the higher level of Republic of Korea Army logistics support.
Author(s)
김대훈
Issued Date
2010
Awarded Date
2010-08
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5951
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
경영학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.