個人 投資者의 信賴 및 投資意圖 영향 要因에 관한 硏究
- Alternative Title
- 不動産投資會社의 統合的 마케팅 커뮤니케이션 실행과 去來特有資産을 중심으로
- Abstract
- 현대의 부동산 제품은 개념이 크게 변화하고 있다. 전통적으로 부동산 제품이 지니고 있던 저유동성, 장기간의 위험부담, 고가의 거래금액, 지리적 위치의 고정성 등으로 지역적 시장이 형성되고 개인의 시장 참여가 어려웠었다. 이러한 문제들을 근본적으로 해결하기 위하여 부동산 증권화가 꾸준히 추진되어 왔다.
우리나라도 IMF 관리 체제 이후에 부동산 글로발 마켓에 적응하기 위하여 부동산 중권화가 진행되어 왔는데, 그 중에서 부동산투자회사법이 2001.7에 제정되었다. 부동산투자회사(REITs:리츠)제도는 부동산의 저유동성 문제의 해결과 기업보유 부동산 처분의 용이, 부동산시장과 금융시장의 상호연계성 등으로 경제적인 파급효과가 클 것으로 기대되었다. 투자도관체인 부동산투자회사는 투자자가 부동산에 직접 투자하는 대신 부동산투자회사(리츠)가 발행하는 증권에 투자함으로써 부동산에 간접투자하는 시스템이다.
그런데 우리 나라에서 부동산투자회사제도가 성공하기 위해서는 시장의 투명성과 신뢰성이 전제되어야 한다고 전문가들이 지적해 왔으며 실제적으로 우리 나라의 부동산 거래 관행이나 투자에 대한 인식은 부정적인 면이 강한 경향이 있었다. 부동산은 법적·경제적·기술적인 특성 때문에 투자하거나 거래를 할 때 전문적인 지식이 필요하고 부동산투자회사는 경영위험·재무위험·시장위험·유동성 위험·명성위험 등 다양한 위험이 존재하므로 회사에 대한 신뢰가 중요할 것이다. 따라서 부동산투자회사가 설립되어 투자자를 모으려면 투자자의 信賴가 우선적인 요건이 될 것으로 보인다.
그러나 아직까지 부동산업계의 信賴에 관한 실증적인 연구가 없었던 점에서 본 연구의 필요성과 타당성을 찾을 수 있었다. 본 연구를 통하여 금융서비스업인 부동산투자회사에 대한 개인 투자자의 신뢰와 투자의도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 밝혀 보려고 하였다.
본 논문은 B to C(기업-고객)관계에서 고객(투자자)를 중심으로 한 연구이다. 부동산투자회사는 금융서비스업이므로 고객의 信賴가 投資意圖를 결정하는 주요 변수로 보고 신뢰에 영향을 미치는 선행변수를 기존문헌연구를 통하여 意思疏通의 質과 去來特有資産으로 선정하였다. 의사소통의 質的 수준이 높을 것으로 보이는 統合的 마케팅 커뮤니케이션을 적용하여 信賴 및 投資意圖 效果를 밝혀 보았다.
마케팅적 관점에서 4P 믹스가 4C 믹스로 변하고 있으므로 統合的 마케팅 커뮤니 케이션(IMC)의 중요성이 증대되고 있는 추세이며 부동산투자회사에 대한 고객의 認識의 문제는 회사의 상표 이미지 관리가 중요하다고 보았다. 그리고 거래특유자산과 신뢰 사이에서 情報探索努力이 조절작용을 하는지 밝혀 보았다. 정보의 비대칭성과 신뢰, 온 라인과 오프 라인의 통합화 경향 등으로 정보탐색노력이 거래특유자산과 신뢰 사이에서 중요한 역할을 할 것으로 보았다. 정보탐색노력은 量的探索과 質的探索변수로 세분하였다.
연구 방법은 시나리오 계획법에 의하여 설계되었으며 統合的 마케팅 커뮤니케이션와 去來特有資産의 水準에 따른 集團間 효과 차이를 검정하고자 실행 수준이 다른 2개의 시나리오와 광고를 구성하여 2개의 서로 다른 집단을 대상으로 설문조사를 실시하여 집단간 효과 차이를 검정하였다. 통계분석 방법은 SPSS Windows 10을 사용하였다.
연구 결과, 통합적 마케팅 커뮤니케이션이 신뢰 및 투자의도에 긍정적인 영향을 미치는 매우 유의한 변수로 밝혀졌고 거래특유자산과 신뢰 사이에서 조절작용을 할 가능이 높은 것으로 나타났다. 따라서 통합적 마케팅 커뮤니케이션의 실행수준을 높이면 회사의 브랜드이미지를 좋게 하여 신뢰를 가져오며 투자의도를 높일 수 있는 것으로 해석된다. 또 거래특유자산이 신뢰에 매우 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 부동산투자회사의 거래특유자산 중에서 법적·금융적 기술적 전문성을 축적해야 할 것이다. 정보탐색노력은 거래특유자산과 신뢰 사이에서 의미있는 조절 작용을 하지 않는 것으로 밝혀졌으나 負(-)의 방향으로 작용하는 것으로 밝혀졌다. 투자자들은 거래특유자산이 많더라도 위험에 대해 스스로 정보탐색을 하는 것으로 해석된다
본 연구가 갖는 의미는 부동산금융마케팅에 관한 실증적 연구의 첫 시도이며, 통합적 마케팅 커뮤니케이션의 실행 효과를 고객 입장에서 처음으로 측정한 연구라는 점이다.
부동산투자회사의 도입기에 장기적인 관점에서 브랜드 이미지를 一貫性있게 형성하고 거래특유자산으로 밝혀진 專門性 둥을 구축하여 고객 신뢰를 얻고 투자의도를 높여 나갈 수 있는 전략 수립의 근거를 고객의 욕구(니드)를 토태로 제시해 보고자 하였다.|Real estate products appear to be a classical example of high-involvement products to most consumers, which indicates that individual consumers go through a complex decision-making process when they purchase or invest in real estate products. Accordingly, in order to be able to increase the exchange of real estate products, it is essential to quantitatively understand the antecedent factors affecting the decision-making process. Meanwhile, a great change in the Korean real estate market is in the making, As of July 2001, real estate investment trust(REIT) was introduced into the Korean real estate market, which is designed to foster the securitization of real estate products so as to obtain the stability of both the real estate and the financial markets of Korea. The REIT is a system of "investment conduit" which gives its investment returns back to the individual investors who invest in the REIT. That is, unlike before, Korean individual consumers can also make indirect investment in real estate products through investing in stocks which form the REIT. In addition, the REIT is believed to solve such problems of traditional real estate products as illiquidity and long risk Profile.
However, it is often reported that not a few investors in the real estate market tend to regard investment in real estate as something that is easily affected by a variety of fraudulence. In this sense, many real estate specialists have pointed out that the transparency of and the trust in the real estate companies including the REIT should be secured before the introduction of real estate investment trust(REIT) to the Korean real estate market turns out to be successful. In this context, it seems really essential to understand the role of trust in affecting the real estate investment decision and the role of antecedent variables affecting the trust. Unfortunately, there has been no such research on the subject in the context of real estate services in Korea.
In this respect, the purpose of this paper is to quantitatively explain the relationships among the investment intention in REIT, trust of individual investors in REIT and other antecedent variables leading to trust. Considering the REIT's legal, economic, technical and financial characteristics, transaction specific asset was selected as an antecedent variable preceding trust. From the perspective of marketing management of REIT companies and based upon the findings of previous studies on the relationships between trust and various marketing communications, integrated marketing communication(IMC) and information search were also selected as second and third antecedent variables. As for data collection methods, scenario planning technique and survey questionnaires were used. Collected data were analyzed via SPSS Windows 10.
The major findings of this study are as follows. First, integrated marketing communication was found to be positively related to individual investors' trust and investment intention. Second, transaction specific assets were found to be positively related to investors' trust. Third, investors' trust is found to be positively associated with investment intention. Fourth, although insignificant, some supporting evidence as to the moderating effect of integrated marketing communication on the relationship between transaction speciflc assets and investors' trust was obtained. Finally, although the moderating effect of information search on the relationship between transaction specific assets and investors' trust was not statistically validated, some possibility of moderation could have been obtained.
Based on the findings of this study, the following managerial implications are drawn. First, it is important to accumulate transaction specific assets in terms of physical, financial and human asset specificity, which is likely to lead to higher levels of investors' trust and ultimately of investment intention. Second, REIT companies should better understand integrated marketing communication and be able to implement it effectively. This is not only because of IMC's direct effects on investors' trust and investment intention but also because of the possibility of IMC's moderation of the relationship between transaction specific assets and investors' trust.
Data had to be obtained via hypothetical scenario planning method because REIT in the Korean real estate market is still in the making. Although sering as an example of the limitations of this study, the preceding point may also serve as an example of merits of thls study in that this study attempts to quantitatively describe the factors affecting individual investors' trust and intention to invest in real estate products for the first time in Korea.
- Author(s)
- 裵在勉 .
- Issued Date
- 2002
- Type
- Thesis
- Keyword
- REITs; 부동산투자; 마케팅 커뮤니케이션; IMC
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5701
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