OAK

UR協商 妥結에 따른 우리나라 農業分野 對應方案에 관한 硏究

Metadata Downloads
Abstract
世界 各國의 農業政策은 保護關稅와 輸入物量規制, 政府의 市場價格 介入과 輸出補助金 支給 등을 주요 정책도구로 사용하여 자국의 농업을 보호하려는 保護主義 傾向을 보여왔다. 그러나 이러한 농업의 보호주의는 이번 UR타결로 변혁을 예고하고 있다. 선진국가들도 농업부문에 대한 지나친 정부개입으로 財政負擔이 增加되고, 資源配分의 非效率性과 過剩生産을 해결하고자 UR協商을 시작하였고, 협상의 타결로 농업에서도 市場機能에 의한 국경없는 競爭時代가 到來 되었다.
이러한 개방물결 속에서 韓國農業의 안고 있는 構造的 脆弱性을 감안할 때, 농업이 하나의 산업으로서 자생력을 유지할 수 있을 것인가하는 문제가 심각하게 대두되고 있다. 한국농업은 영세분산적인 소농구조, 취약한 생산기반, 노령화된 농업노동력구조, 영농기계화와 영농시설의 미비, 높은지가와 임차료, 농업기술수준의 상대적 低位, 농가의 영농의욕 상실 등 많은 문제점을 안고 있다.
현재 세계경제는 개방화와 국제화속에서 새로운 경제질서를 모색하는 과정에 있다. 또한 1970年代의 食糧危機 상태에 대한 세계 각국의 과도한 농업보호정책으로 인하여 1980년대에는 심각한 農産物 貿易危機 상황을 초래하였었다. 그럼에도 불구하고 세계는 원칙적으로 세계 농산물 무역이 좀 더 자유화 되어야 한다는데 인식을 같이하고 있다.
이번 UR 농산물협상이 특히 강조된 것은 關稅化를 통한 貿易障壁의 緩和와 互惠的인 交易增大라는 GATT의 基本原則인 바, 이는 그동안 농산물분야에서는 각종 예외조치로 인해 이러한 기본원칙이 제대로 적용되지 못했다는 반성에서 출발하고 있다.
먼저 關稅化 原則은 지금까지 농산물의 국제교역에 있어 각국의 인위적인 무역장벽을 높이 쌓아서 국가간의 거래 자체를 금지하거나 통제해 오던 것을 관세화를 통한 가격상의 장벽으로 전환시켜 나가자는 것으로, 정부의 직접규제 기능을 시장의 가격기능을 활용한 간접적 조절기능으로 전환시켜 이른바 시장경제 원리에 부합되도록 하자는 것이다.
互惠的인 貿易擴大 原則은, 곧 예외 불인정 원칙으로서 어느 한 나라의 국내사정 때문에 예외를 인정할 경우 결국 모든 나라가 예외규정을 요구하게 되고 그 결과 국제간에 거래가 이루어지고 있는 15-20개 정도의 농산물 모두가 예외적용을 받게 되어 결국은 농산물 교역이 종전과 다름없이 각국의 인위적인 규제 아래 놓이게 된다는 점을 감안하여 일절 예외로 인정하지 않는다는 것이다.
우리나라의 경우 쌀등 주요 농산물 몇가지를 제외한 대부분의 농산물시장이 이미 개방이 되었기 때문에, UR면상 타결로 인하여 발생하는 문제는 쌀시장 개방에 따른 영향이 가장 큰 문제로 대두되고 있는 실정이다.
쌀 市場開放에 따른 波及影響은 다양한 형태로 나타날 것인 바, 현재로서 예상되는 파급효과는 다음과 같다.
먼저 否定的인 影響으로는 ① 시장개방에 따라 국내 쌀가격의 하락과 그에 따른 생산량 감소, 자급율 하락, 농가소득 및 생산자 잉여의 감소, 쌀과 관련된 전·후방산업인 농기계, 비료, 농약 등의 자재산업과 창고 및 稻精業이 위축될 것으로 보인다.
② 쌀 재배면적의 감소는 논의 담수기능을 약화시켜 홍수조절기능 약화 와 토양유실 등 농경지의 일부 황폐화가 예상된다.
③ 미작농업의 작목전환에 따른 여타 농산물의 가격하락은 농가소득 감소를 가속화 시켜 농촌지역의 구매력 감소로 인한 농촌지역경제의 위축이 예상된다.
肯定的인 影響으로는 ① 쌀개방으로 국내 쌀값이 하락하게 됨에 따라 국내 물가안정에 다소 기여하게 될 것이며, 소비자의 잉여를 증가시킬 것으로 예상된다.
② 수입쌀을 정부비축미로 활용할 경우 수매비축에 따른 재정부담 감소로 糧特赤字의 해소에 기여할 것으로 보인다. (최소시장접근으로 2001년까지 수입되는 쌀은 159만톤으로 예상)
③ 쌀시장 개방은 생산비가 높은 한계농의 이·탈농을 촉진시켜, 국내산 미곡의 품질재고와 농업구조조정을 가속화시킬 수 있는 계기가 될 것이다.
UR협상의 타결로 국내농업여건은 급격한 변화가 예상되며, 이러한 여건변화속에서 우리나라 농업이 지속적인 생산산업으로 존립하기 위해서는 여러가지 노력이 강구되어야 할 것이다. 이에 따른 對應方案을 보면 다음과 같다.
① UR타결이후 농업도 본격적인 국제화. 경쟁화시대를 맞이하게 되었으므로, 농업정책도 한국농업을 國際競爭에 견딜 수 있는 건전한 산업으로 발전시키는데 역점을 두어야 할 것이다. 이를 위해서는 농업관련정책에 있어서도 농업의 능률화를 위하여 구조조정을 통한 생산비 절감과 규모화에 역점을 두어야 할 것이다. 구체적으로는 농가소득을 쌀가격지지로 해결하려는 국회추곡수매동의제도를 재검토해야 하며, 생산비절감과 영농규모화를 위한 정책개발에 정치역량을 집중시켜야 한다.
② 開放農政에 효과적으로 대응하기 위하여 농업관련 政府支援組織을 개편하고, 농업기본법및 농지기본법 등 農業關聯法案의 制定 및 改正을 통한 制度整備를 조속히 추진해 나가야 할 것이다.
③ 쌀의 競爭力 强化는 고품질과 생산비 절감, 특히 노력비와 토지용역비의 감소에 촛점을 두어야 한다. 고품질 쌀의 생산유도를 위해서는 고품질 쌀가격의 자유화가 필요하며, 생산비절감을 위해서는 농기계 효율이 발휘될 수 있는 생산기반의 조성과 농지의 집단화, 규모화를 유도할 수 있는 정책이 필요하다.
④ 營農規模化를 소유권이전에 의하여 이룩하려면 막대한 자금이 소요되며, 이러한 방대한 자금수요를 농가나 정부가 감당할 수 없을 뿐 아니라 국가재정이 단순히 소유권이전을 위해 사용된다는 것은 농업투자의 비효율성과 함께 농지가격의 상승을 초래할 뿐이다. 따라서 영농규모확대는 자작농에 집착하지 않고 임대차를 통하여 이룩되도록 유도하여야 하며, 이를 위해서는 보다 종합적인 정책이 추진되어야 할 것이다.
|The agricultural policies of countries in the world have shown a tendency of protectionism that attemps to protect their agricultural sector using the main tools of poliy such as protective tariff, the restriction of the quantities of imported materials, government's intervention in the market and support for export subsidy.
But, the protectionism of this agricultural sector is giving notice to some changes due to this settlement of the Uruguay Round negotiation. Advanced countries have had increased financial burden because of their government's excessive intervention in agricultural sector, and so they have begin the Uruguay Round negotiation to resolve excessive production and inefficiency of the allocation of resources. Thus, the settlement of the Uruguay Round negotiation has caused the borderless age of competition through the function of the market.
Taking into consideration the structural vulnerability the Korean agriculture is facing amidst the wave of this opening, the problem as to whether agriculture can sustain its auto-generative power as one industry is seriously coming to the force. Korean agriculture is embracing many small farming vulnerable productive base, the structure of old-age agricultural labor force, lack of agricultural mechanitation and agricultural facilities, high land price and rent, relative backwardness of the level of agricultural technology, loss of a desire for fanning of agricultural household, and the like.
At present, world economy is in the course of probing for a new world economy amidst opening and internationalization. And, because countries in the world have executed excessive policies for the protection of the agricultural sector an account of the crisis of food in the 1970s, it has resulted in the situation of the transaction of agricultural products in the 1980s. Nevertheless, the world, in principle, is agreeing that the global trade of agricultural products should be further liberated.
The reason that the negotiation of agricultural products at the Uruguay Round was especially emphasized is GATT basic principles, such as the relaxation of trade barriers through the tariff system and increase in the trade of mutual benefit. This has started with the reflection that these basic principles have not satisfactorily applied because of all kinds of exceptional measure in the agricultural sector during the years.
First of all, the principle of impose a custom duty on agricultural products that the trade practices that have so far raised an artificial trade barrier of each country in the international trade of agricultural products and so prohibited or controlled the transaction of agricultural products between nations continue to be converted into the price barrier by levying a custom duty on agricultural products, and is to allow the foundation of each government's direct regulation on the trade of agricultural products to match the principle of market economy by convection the function into the function of indirect coordination practically using the price function of the market.
The principle of reciprocol trade expansion is namely, the one of exception non-recognition. For example, in case exception is permitted for the situation of one country, every other nation comes to require the provision of exception. Then, some 15 to 20 agricultural products under international trade come to apply to the provision of exception, and so the trade of agricultural products tastly comes to be under the artificial regulation of each country as before. Taking into consideration this point, exception should not be permitted at all.
Now that most agricultural product markets are opening to foreign countries except for several staple agricultural products such as rice in case of Korea, the situation is that the problem arising from the settlement of the Uruguay Round negotiation is emerging as the greatest problem exerting an effect on the opening of the rice market.
The spillover effects of the opening of the rice market on Korean economy are generating in diverse forms, and the spillover effects predicted as of now are as follows ;
First of all, as negative impacts on Korean economy, it is forecasted that there will exist the drop in the rice price due to the opening of the domestic market and the resultant reduction of productive quantities, drop in the rate of self-support, reduction of the income of agricultural household and the surplus of producers, the shrinkage of material industries, such as agricultural machinery, fertilizer and chemical, warehousing and pounding businesses as forward and backward industries relation to rice.
Secondly, it is forecasted that deterioration of the fresh-water function of rice puddy resulting from the reduction in the culturable areas of rice will cause some sterilization of the arabel land such as soil erosion and the function of flood control.
Thirdly, it is forecasted that the drop in the price of any other agricultural product in accordance with the conversion of the forming of rice into that of kinds of crops will acceleate the reduction in the income of agricultural household, and so the reduction of in the purchasing force of the agricultural district.
The positive effects of the opening of the rice market on Korean economy are as follows ;
Firstly, it is forecasted that the drop in the domestic rice price due to the opening of the rice market will come to contribute to the stabilization of prices at home and increase the surplus of consumers.
Secondly, it is seen that the retrenchment in financial burden will contribute to the resolution of financial doficit due to cereal purchase in case improted rice is put to a practical use as government's reserved rice. (The rice imported by 2001 through minimum access to the market is estimated to amount to 1.59 million tons of rice.)
Thirdly, the opening of the rice market will become an opportunity of precipitating the improvement of the quality of precipitating the improvement of the quality of home-produced rice and the adjustment of agricultural structure by helping the limited agricultural household high in productive cost deviated from the agricultural sector.
It is expected that the resolution of the Uruguay Round negotiation will bring about dvastic change to the agricultural condition at home, and some efforts should be considered so that our agricultural sector will survie as the sustained productive industry amidst these changes of agricultural conditions. The measures for these phenomena are as follows ;
Firstly, since the Korean agricultural sectot has come to meet with the age of substantial internationalization and competition since the settlement of the Uruguay Round negotiation, the agricultural policy will have to place emphasis on developing the Korean agricultural sector into the sound in industry that can cope with international competition. For this purpose, policies related to agricultural will have to attach importance to the cut of production cost and agricultural structure through the adjustment of the agricultural structure for agricultural efficiency.
An attempt will have to be made to review the government purchase of rise that government seeks to resolve the income of agricultural household through support for the rice price, and to concentrate political energy on the development of agricultural policy by means of the cut of production cost and the large-scale farming.
Secondly, the government's assistance organization related to the agricultural sector will have to be reorganized, and and effort will have to proceed to promote the reorganization of agricultural - related institutions through the enactment and revision of the laws related to the agricultural sector such as the Fundamentals of Agricultural Law and the Agricultural Land Law.
Thirdly, to strengthen competitiveness in rice, the focus should be on the retrenchment of labor cost and land rent for the cut of production cost, and high quality of the agricultural products. To induce the production of high quality rice, it is necessary to liberate the price for high quality rice, and the agricultural policy is needed that can induce the collectivization and large-scale of farmland and the promotion of productive base in which the efficiency of agricultural, machinery can be raised in order to cut high quality rice.
Fourthly, if the transfer of ownership is to be achieved through the large scale of farming, a large amount of fund is required.
And, agricultural household or government cannot only be equal to demand for this vast fund but the use of national finance for the simple transfer of land ownership would cause the rise in the price for farmland with the inefficiency of investment in agricultural. Accordingly, an attempt should be made to induce the size of farming to be expanded by leasing, not adhering to the owner farmer, and a comprehensive agricultural policy will have to be fostered for this Purpose.
Author(s)
金聖赫
Issued Date
1994
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5697
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
경영학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.