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통신케이블가설원직종의 위험성평가 및 구조방정식을 이용한 안전의식모형 개발

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Abstract
본 연구는 통신케이블 가설원의 산업재해 특성을 작업장소 별로 그리고 작업공정 별로 분석하여 산업재해예방을 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 그리고 각 공정 별로 재해의 특성, 위험과 장애요인을 조사한다. 다른 한편으로는 작업자의 안전의식 수준에 영향을 미치는 요인들을 식별하고 이들 사이의 관계를 평가하고자 한다. 또한, 구조방정식 모형을 이용하여 제안된 모형과 제기된 가설들을 검증하며, 궁극적으로는 작업자의 안전의식 수준에 영향을 미치는 직접효과나 간접효과를 검증하고 평가하고자 한다.

산업재해예방대책을 수립하려면 재해분석이 선행되어야 하며, 더욱 효과적인 대책을 모색하려면 여러 직종이 혼재된 산업중심의 분석보다도 단일직종 중심으로 분석이 이루어져야 한다. 재해의 특성을 분석할 뿐만 아니라 위험 및 장해요인을 평가하는 과정이 포함될 필요가 있다. 그런데 체르노빌 원전사고와 같은 대형재난사고를 경험한 이후에는 고도의 신뢰성을 요구하는 산업의 경우 사업자 및 감독기관이 안전성평가에 많은 관심을 갖게 되었다. 특히 작업손실시간이나 재해율과 같은 과거지향적인 자료에 근거한 안전에 대한 후속(lagging)지표보다는 작업장의 안전분위기나 안전감사와 같은 선행(leading)지표로 관심이 옮겨지고 있다. 이런 선행지표를 지속적으로 관제할 수 있다면, 어떤 취약점이 식별되고 조치를 취할 수 있을 때까지 기다릴 필요가 없게 된다. 그러므로 안전의식이나 안전분위기와 같은 선행지표에 관심을 가질 필요가 있다.

일차적으로 통신선로가설원 450 명을 대상으로 작업장 별로, 즉 옥내(건물 내)와 옥외(전주 위, 맨홀 안, 노상)로 재해자 분포를 분석하였고 또한 사고 당시의 작업공정 별로 분석하였다. 그리고 재해의 특성을 분석함으로써 재해예방대책 수립에 유용한 정보를 얻게 된다. 그 다음에는 장해를 확인하고 위험성을 평가하기 위하여, 450 명의 재해자를 사고발생공정별로 분류한 후 재해자 특성(나이와 경력), 조직의 특성(고용규모)과 공정작업 별로 각각 분석하였다. 게다가 장해식별 및 위험성인식을 위한 교차표를 만들어 공정 별로 발생한 사고의 위험수준을 분석하였다. 최종적으로는 안전의식 및 관련요인을 측정하기 위하여 일반산업재해실태조사 척도의 문항을 재구성하였다. 17 개의 문항을 신설하였으며, 이 척도를 통신가설원 126명과 밀폐공간작업자 110 명에게 적용하였다. 선행연구에 근거하여 작업자 안전의식에 관한 연구모형을 설정하였으며 그 영향 요인으로 위험성인식, 직무만족도와 안전보건지원을 고려하였다. 이들 간의 관계와 관련된 다섯 가지의 가설을 수립하였다.

첫 번째 연구의 결과로, 작업장소 별 산업재해의 특성은 나이와 경력의 경우 옥내와 옥외가 다르게 나타나는 반면에, 고용규모의 경우엔 차이가 없었다. 그리고 사고유형, 기인물, 사고부위, 작업공정의 경우, 옥내와 옥외에서 특성 차이가 있는 것으로 나타났다. 두 번째 연구의 경우, 사고가 가장 많이 발생하는 공정은 ‘준비정리’, ‘유지보수’, ‘포설인입’ 순으로 나타났다. 게다가 고용규모별, 사고유형별 그리고 기인물별 사고형태는 다음과 같이 다르게 나타났다: (1) 준비정리공정에서는 주로 ‘운송수단‘(28.7%)에 의해 사고가 야기되었고 이는 ‘교통사고‘(24.3%)로 이어졌고, 그 다음은 ‘구조물과 바닥’(22.1%)이 ‘떨어짐‘ 사고(19.9%)로 연결되었다; (2) 나머지 세 공정에서는 공통적으로 가장 많은 사고가 ‘구조물과 바닥’(49.0%, 35.3%, 43.0%)이 ‘떨어짐‘ 사고로(64.8%, 39.0%, 58.3%) 연결되었다.

안전의식 연구에서는 수집된 표본이 신뢰성과 타당성이 있는 것으로 검증되었고, 네 개의 요인으로 구성된 ‘작업자의 안전의식 수준’ 구조방정식 모형은 적합하고 모든 경로가 유의한 것으로 검증되었다. 제안된 세 가지(위험성 인식, 직무만족도, 안전보건지원)의 요인은 각각 작업자의 안전의식 수준에 직접적 영향이 있으며, 안전보건지원의 경우 직무만족도와 위험성인식의 매개효과에 의한 안전의식 수준에 대한 간접효과가 있음이 입증되었다. 직무만족도의 직접효과는 0.488로, 안전보건지원의 총효과 0.379 와 위험성인식의 직접효과 0.15 에 비하여, 상대적으로 높게 나타났다.

첫 번째 연구의 결과에 의한 작업장소별 산업재해의 특성, 재해의 특성 및 재해자의 특성은 통신케이블가설원의 재해예방 대책수립에 효과적으로 적용될 수 있을 것이다. 그 다음의 공정별 위험성평가에 관한 연구에서는 고용규모, 사고유형, 기인물별 재해자 분포가 공정 별로 통계적으로 차이가 있는 것으로 검정되었고, 또한 공정 별의 장해요인들과 유망위험이 식별되었다. 결과적인 산출물은 더욱 효과적인 재해예방대책을 개발하는 데 응용될 수 있을 것이다. 그리고 선행연구로부터 식별된 요인들이 통신선로작업자 및 밀폐공간작업자용 안전의식모형에서도 유의적임을 구조방정식 모형화 연구를 통하여 확인할 수 있었다. 그러므로 이 모형의 ‘작업자의 안전의식 수준’은 작업장에서의 안전보건에 대한 선행지표로 의미를 가질 수 있으며, 연구모형에서 고려된 세 요인들은 향후 안전프로그램을 준비할 때 우선적으로 고려될 필요가 있을 것이다. 본 연구는 통신선로작업자와 밀폐공간작업자와 같은 작업장소와 작업내용이 일정하지 않은 작업자들을 대상으로 하였지만, 안전문제는 전 산업에 걸쳐 공통된 관심사이고 동 모형은 작업자의 안전의식과 작업자의 안전 분위기와 관련되는 것이므로 다른 직종의 작업자들에게 응용될 수 있을 것이다.|Objective: This study aims to analyze the characteristics of occupational accidents and injuries of telecommunications line workers by type of workplace and operational process of cabling work and to provide baseline data for establishing preventive policies for occupational accidents and injuries. In addition, the characteristics of occupational injuries, the risks and the hazard factors were respectively examined by each operational process of cabling work.On the other hand, major factors influencing on workers’ safety consciousness are identified and their relationships examined. And the resulting significance by each links in the proposed structural equation model is statistically tested and the direct and indirect effects on workers’ safety consciousness are verified and assessed.

Background: In order to set up the preventive policies for occupational injuries and illness systematically, its analysis by industry should be preceded. To establish more effective ones, the analysis should be done by occupation for persons who work in various kinds of occupation rather than by industry for persons who do in a same occupation. Moreover, it should include the process that analyze and assess accident characteristics, risk and hazard factors.
On the other hand, there has been a movement away from `lagging' measures of safety based on retrospective data, such as lost time accidents and incidents, towards `leading' or predictive assessments of the safety climate of the organization or worksite. If we can monitor this indicator consistently, there is no need to wait until any weakpoint are identified and proper actions are taken. Thus we need to have interested in this kind of leading indicator like safety conscious or safety climate.

Method: First of all, the 450 occupational accidents and injuries were classified by type of workplace - indoor (inside building) and outdoor (at top of utility pole, in a manhole, or in the fields) - and by operational process involved at the time of the accident. It can be helpful in establishing the preventative policies for occupational accidents and injuries to analyze the characteristics of occupational injuries and illness by type of workplace and those by operational process.
Secondly, in order to do hazard identification and risk assessment, the accident statistics of 450 injured person was classified by the process related to each accident, and analyzed by the properties of individuals (like age and work experience) , organizations (like size of employment) and operational processes of cabling work, respectively. In addition, a table of hazard identification and risk assessment was derived to classify incidents - occurred in each process of cabling work - into each level of risks.
Thirdly, a reconfigured version of KOSHA’s general occupational accidents research scale was developed in order to focus on workers’ safety consciousness and relating factors. The 17 variables are measured by this scale and it was applied to 126 cable line workers and 110 confined space workers. A research model was developed on the basis of literature reviews and composed of four factors, including ‘risk perception’, ‘job satisfaction’, ‘safety and health support’ and ‘workers safety consciousness’, in addition to five hypotheses on their relationships.

Results: At the first case, the characteristics of occupational accidents and injuries by type of workplace showed that there were differences between indoor and outdoor on age and work experience of the injured while were not on employment-size of them. In addition, those on accident type, source of accident, parts of body affected, and operational process between indoor and outdoor workplaces were statistically different each other.
At the second stage, it shows that the largest portion of the accidents occurred in the process of “Preparation”, following “Maintenance” and “Pulling/Service drop”. Moreover, it shows that the accident patterns by size of employment, accident type and agency of accident respectively were differently appeared over the processes as follows: (1) In the process of “Preparation”, accidents were mainly caused by vehicles(28.7%) and led to driving incidents(24.3%), following structures and surfaces(22.1%) with falls from a higher place(19.9%); (2) In the other three processes in sequence the most accidents were commonly caused by structures and surfaces(49.0%, 35.3%, 43.0%) with falls from higher places(64.8%, 39.0%, 58.3%).
At the final stage of safety consciousness modeling, the statistics were verified reliable and valid through exploratory and confirmatory factor analysis. The proposed structural equation research model of four factors was tested in terms of model fitness and significance of each link and passed. In turns out that all three factors are directly effected on ‘workers safety consciousness’, in addition that ‘safety and health support’ has indirect mediating effects on ‘workers safety consciousness’ by means of ‘job satisfaction’ and ‘risk perception’ respectively. . ‘Job satisfaction’ is revealed to have relatively highest effect of 0.488 on workers’ safety consciousness, and ‘safety and health support’ does 0.379, and ‘risk perception’ does 0.150.
Conclusion and Application: At the first stage of accident analysis, the findings of occupational accidents characteristics can be applied to establish systematic preventative policies for occupational accidents of telecommunications line/equipment workers.
In the study of risk assessment, the respective distribution of occupational injuries by the property of size of employment, accident type, or agency of accident was assessed to statistically differ across the operational processes, and thus the resulting risks with hazard factors were to be identified by each process. The findings can be applied in developing more effective and customized measures of accident prevention in other circumstances to reduce occupational accidents in the telecommunications occupations.
Through the safety consciousness modeling, the factors identified through the reviewed literatures have same expected effects in our safety consciousness model for cable line workers and confined space model. It means that the proposed model is meaningful to be a leading indicator of safety and health in workplaces. In addition, the three factors should be prioritized in developing safety programs. The proposed model is testified for moving workers of cable line workers and confined space workers. However it can be extended to apply to other type workers since safety issues are common in all industries and the model is related to workers safety consciousness as well as safety climate at workplace. The findings can be helpful in enhancing or upgrading the scale to cover detailed distinctions on workers’ perception, attitudes and behaviors.
Author(s)
김양래
Issued Date
2016
Awarded Date
2016-02
Type
Thesis
Keyword
통신가설원산업재해선로공정위험요인식별위험성평가안전의식모형구조방정식모형직무만족도위험성인식안전보건지원
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/10080
Advisor
정병용
Degree
Doctor
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
산업경영공학과 > 1. Thesis
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